
HvJEU in Spiegel Online en Funke Medien: een pyrrusoverwinning voor de 
informatievrijheid? 

Auteur: Marijn Kingma, Höcker Advocaten 

Voor de meeste Europeanen is het zomervakantie, maar het Europese Hof van Justitie heeft nog 
even doorgewerkt. Op 29 juli werden drie langverwachte arresten van de Grote Kamer 
gepubliceerd in de zaken Kraftwerk, Spiegel Online en Funke Medien. De arresten gaan alle drie 
over de verhouding tussen het auteursrecht en de informatievrijheid, de laatste twee meer 
specifiek over de persvrijheid. Het Hof komt in die twee arresten tot een paar voor de hand 
liggende, maar ook een paar opmerkelijke oordelen. Een korte analyse. 

Spiegel Online  

Het eerste arrest is gewezen in de zaak Spiegel Online tegen Volker Beck. Beck is een Duitse 
politicus die van 1994 tot 2017 in de Bundestag zat. Beck is de auteur van een manuscript over 
seksuele handelingen van volwassenen met kinderen. Dit manuscript is in 1988 – onder een 
pseudoniem – gepubliceerd in een bundel en daarbij heeft de uitgever – volgens Beck zonder zijn 
toestemming - de titel aangepast en een zin ingekort. Beck werd vervolgens bekritiseerd vanwege 
zijn standpunten en stelde zich jarenlang op het standpunt dat de inhoud van het manuscript door 
de uitgever was gewijzigd. Het oorspronkelijke manuscript van Beck is in 2013 in een archief 
opgedoken en aan Beck voorgelegd, die toen kandidaat was voor de parlementsverkiezingen in 
Duitsland. Beck heeft beide versies van het manuscript op zijn eigen website gepubliceerd, waarbij 
hij op elke bladzijde de volgende vermelding aanbracht: “Ik neem afstand van dit artikel. Volker 
Beck”. Op de in de betrokken bundel gepubliceerde bladzijden van het artikel was bovendien de 
volgende vermelding aangebracht: “Voor [publicatie van] deze tekst is geen toestemming 
verleend. De ondertitel en delen van de tekst zijn verdraaid ten gevolge van de vrije bewerking 
door de uitgever”. 

De nieuwswebsite Spiegel Online schreef vervolgens een artikel waarin wordt uiteengezet dat de 
uitgever de kernboodschap van het manuscript van Beck niet had gewijzigd en dat Beck het 
publiek dus jarenlang had misleid. In het artikel staan hyperlinks waarmee de originele versie van 
het manuscript en het artikel zoals gepubliceerd in de bundel kunnen worden gedownload, zodat 
deze met elkaar kunnen worden vergeleken. 

Beck is hier kennelijk niet blij mee en stapt naar de rechter wegens inbreuk op zijn auteursrecht. 
Spiegel Online beroept zich op de persexceptie van artikel 5 lid 3 sub c Auteursrechtrichtlijn en/of 
de citaatexceptie van artikel 5 lid 3 sub d Auteursrechtrichtlijn. De zaak komt uiteindelijk bij het 
Bundesgerichthof terecht, die vragen stelt aan het Hof van Justitie. 

Informatievrijheid 

Een van de vragen (vraag drie) die het Bundesgerichthof stelt is of het grondrecht van 
persvrijheid/informatievrijheid nog een rechtvaardiging kan bieden als het gebruik van een werk 
niet onder een exceptie valt. Het Hof oordeelt dat de lijst van excepties in de Auteursrechtrichtlijn 
uitputtend is. Weliswaar moet het belang van het auteursrecht worden afgewogen tegen de 
informatievrijheid, maar die afweging is volgens het Hof al opgenomen in de richtlijn zelf. De 
wetgever heeft in artikel 5 van de Auteursrechtrichtlijn excepties opgenomen die het juiste 
evenwicht tussen deze rechten en belangen vastleggen. Het is de lidstaten volgens het Hof dus niet 
toegestaan om buiten deze excepties om nog een afweging te maken tussen het auteursrecht en 
de informatievrijheid of andere fundamentele rechten.  

Dit oordeel is opmerkelijk als het naast het arrest van Het Europees Hof voor de Rechten van de 
Mens uit 2013 in de zaak Ashby Donald wordt gelegd. In deze zaak oordeelde het EHRM namelijk 
dat bij auteursrechtinbreuken altijd getoetst moet worden aan artikel 10 EVRM (het recht op 
vrijheid van meningsuiting en persvrijheid). Het is volgens het Mensenrechtenhof niet voldoende 
om te onderzoeken of het gebruik van een auteursrechtelijk beschermd werk onder een exceptie in 
de Auteursrechtrichtlijn valt, er moet ook worden onderzocht of de beperking van de uitingsvrijheid 
noodzakelijk is in een democratische samenleving. (Het arrest in de Ashby Donald zaak is enkel in 
het Frans beschikbaar, een analyse in het Engels is hier te vinden).  



Het Hof van Justitie oordeelt in het antwoord op de tweede prejudiciële vraag vervolgens dat bij de 
uitleg van de excepties in de Auteursrechtrichtlijn wél een belangenafweging moet plaatsvinden 
tussen auteursrechten en rechten van gebruikers van beschermd materiaal. Bij dat oordeel verwijst 
het Hof overigens wel naar Ashby Donald (ov. 58 van het arrest). 

Excepties 

Het Hof van Justitie gaat in het arrest daarnaast in op vier vragen over de 
implementatiemogelijkheden en reikwijdte van excepties. De eerste vraag die het Hof beantwoordt 
is in hoeverre lidstaten discretionaire bevoegdheid hebben bij het implementeren van excepties uit 
de Auteursrechtrichtlijn. Het Hof oordeelt dat de auteursrechtelijke excepties niet volledig 
geharmoniseerd zijn, en dat lidstaten dus (enige) vrijheid hebben bij het implementeren van deze 
excepties.  

Dat die vrijheid beperkt is, blijkt vervolgens uit het antwoord op de vierde prejudiciële vraag, over 
de persexceptie waar Spiegel Online zich op had beroepen. In Duitsland is deze exceptie kennelijk 
zo geïmplementeerd dat deze enkel geldt als het niet redelijkerwijs mogelijk is om vooraf om 
toestemming aan de auteursrechthebbende te vragen. Het Hof van Justitie oordeelt dat deze extra 
voorwaarde niet is toegestaan. Volgens het Hof moet een actuele gebeurtenis snel kunnen worden 
meegedeeld, en is dat moeilijk verenigbaar met een vereiste van voorafgaande toestemming. Het 
Hof wijkt hier – in mijn ogen terecht – af van de conclusie van Advocaat-Generaal Szpunar, die 
oordeelde dat de extra voorwaarde in overeenstemming met het Unierecht zou zijn, omdat je bij 
tijdsgebrek redelijkerwijs geen toestemming zou hoeven vragen (wat mijns inziens onzekerheid 
met zich mee zou kunnen brengen over wanneer nou wel of niet redelijkerwijs toestemming 
gevraagd zou moeten worden, en je bovendien met lege handen staat als die toestemming wordt 
geweigerd).  

Spiegel Online zal dus waarschijnlijk een beroep kunnen doen op de persexceptie; de verwijzende 
rechter zal nog wel moeten nagaan of de publicatie van de twee versies van het manuscript vanuit 
het oogpunt van voorlichting noodzakelijk was (ov. 69 van het arrest). 

De vijfde en zesde vraag die het Hof beantwoordt gaan over de citaatexceptie. In antwoord op de 
vijfde vraag oordeelt het Hof – opnieuw in afwijking van de conclusie van de AG – dat het via een 
hyperlink ter beschikking stellen van een geheel werk dat afzonderlijk kan worden geraadpleegd 
onder het begrip ‘citeren’ kan vallen. Dit is om twee redenen interessant.  

Ten eerste wordt de citaatexceptie meestal zo uitgelegd dat het, zeker bij citaten uit tekst, moet 
gaan om een gedeelte van het werk. De A-G was dan ook van mening dat hier de grenzen van een 
toelaatbaar citaat waren overschreden. Het Hof oordeelt nu dat ook publicatie van een geheel werk 
een citaat kan zijn, zolang het citeren niet verder gaat “dan noodzakelijk is om het doel van het 
betrokken citaat te bereiken” (ov. 83 van het arrest). 

Ten tweede valt een citaat pas onder de exceptie indien dit wordt gebruikt ten behoeve van 
kritieken en recensies en voor soortgelĳke doeleinden. Weliswaar werd naar de manuscripten 
verwezen in een begeleidend artikel, dat gezien kan worden als ‘kritiek’ op het werk omdat in het 
artikel werd beschreven dat Beck het artikel in de kern niet had gewijzigd en dus het publiek had 
misleid, maar het citaat staat niet in het artikel zelf. Volgens het Hof maakt dat echter niet uit, 
omdat uit de richtlijn niet voortvloeit dat het citaat onlosmakelijk wordt geïntegreerd in het 
citerende werk, zodat er ook kan worden geciteerd door via een hyperlink naar het werk te 
verwijzen (ov. 80 van het arrest). De citaatexceptie wordt door het Hof dus zeer ruim uitgelegd. 

De zesde vraag tenslotte, ziet op het vereiste in de Auteursrechtrichtlijn dat het geciteerde werk 
reeds op geoorloofde wijze aan het publiek ter beschikking is gesteld. De verwijzende rechter vroeg 
zich af of het werk van Beck kan worden geacht op geoorloofde wijze voor het publiek beschikbaar 
te zijn gesteld op het moment van publicatie van zijn manuscript in 1988 in de bundel, gelet op het 
feit dat de uitgever van deze bundel dit manuscript voordat het werd gepubliceerd licht had 
gewijzigd. Het Hof oordeelt (niet verrassend) dat de verwijzende rechter met inachtneming van alle 
omstandigheden van het geval moet beslissen of een werk op geoorloofde wijze voor het publiek 
beschikbaar is gesteld. De nationale rechter moet in deze zaak dus nagaan of de uitgever op het 
moment van de eerste publicatie van het manuscript over het recht beschikte om de redactionele 
wijzigingen aan te brengen. Het zal nog een hobbel voor Spiegel Online zijn om dat te bewijzen.  



 

Funke Medien 

Het tweede arrest van het Hof gaat over het online publiceren van vertrouwelijke 
overheidsdocumenten, zogenaamde Unterrichtung des Parlaments verslagen (‘UdP’s’). Op de 
website van het Duitse dagblad Westdeutsche Allgemeine Zeitung, beheerd door Funke Medien, is 
een groot aantal van deze UdP’s gepubliceerd onder de naam Afghanistan-Papiere. De UdP’s zijn 
“gerubriceerde documenten – voor beperkt gebruik”, het laagste van de vier 
vertrouwelijkheidsniveaus waar het Duitse recht in voorziet. De Duitse Staat vordert een 
stakingsbevel op grond van inbreuk op zijn auteursrechten. Funke Medien verweert zich, net als 
Spiegel Online, met een beroep op de persexceptie en de citaatexceptie. De zaak komt bij het 
Bundesgerichthof terecht, en dat stelt dezelfde vragen aan het Hof van Justitie als de eerste drie 
vragen in de Spiegel Online-zaak.  

Over de beantwoording van deze vragen kan ik kort zijn, want het Hof beantwoordt deze (niet 
verrassend) hetzelfde als in Spiegel Online. Het Hof oordeelt ook hier dat de auteursrechtelijke 
excepties niet volledig geharmoniseerd zijn, dat de informatievrijheid en persvrijheid geen 
rechtvaardiging kunnen bieden voor gebruik dat niet onder de excepties valt, en dat bij de uitleg 
van excepties de rechter een belangenafweging moet maken tussen het auteursrecht en de 
fundamentele rechten van gebruikers.  

Interessanter is wat het Hof buiten de vragen om overweegt. Het lijkt duidelijk dat het Hof – net 
als de AG – weinig sympathie heeft voor het standpunt van de Duitse overheid. Dit zal te maken 
hebben met de omstandigheid dat de Duitse overheid had toegegeven dat het gevaar voor de 
staatsveiligheid als gevolg van de verspreiding van de documenten niet van dien omvang was dat 
het een ingrijpen in de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid rechtvaardigde (zo blijkt uit 
punt 49 van de conclusie A-G). De Duitse overheid koos daarom voor een “ongebruikelijke” 
beroepsweg, te weten de bescherming van haar auteursrecht op die documenten. De A-G loste dit 
op een zeer eigenzinnige wijze op door te concluderen dat een lidstaat zich niet kan beroepen op 
zijn fundamentele intellectuele eigendomsrecht om een grondrecht te beperken. De A-G probeert 
dit op allerlei manieren te onderbouwen, onder meer door te concluderen dat de rapporten zijn 
geschreven door overheidsfunctionarissen die dat niet doen in het kader van een persoonlijk 
scheppende activiteit waardoor er geen “werkelijke auteur” is en dat de Duitse staat hier het 
auteursrecht inzet voor het nastreven van een doel dat niets met het auteursrecht te maken heeft. 

Het Hof van Justitie kiest een traditionelere weg, maar voelt er duidelijk ook weinig voor om het 
beroep op auteursrecht te laten slagen. Waar het Hof het in de Spiegel Online-zaak aan de 
verwijzende rechter overlaat om te onderzoeken of het gebruik van de werken nodig was, oordeelt 
het hier alvast dat het gebruik van de overheidsdocumenten door Funke Medien kan neerkomen op 
gebruik van werken in verband met verslaggeving, en dat de persexceptie dus in beginsel van 
toepassing is. Hoewel het Bundesgerichthof hierover geen vraag stelde, oordeelt het Hof van 
Justitie ook dat het hiervoor niet uitmaakt dat Funke Medien de UdP’s zonder enige afzonderlijke 
verslaglegging heeft gepubliceerd, nu Funke Medien deze systematisch heeft weergegeven en heeft 
voorzien van inleidende opmerkingen, aanvullende links en een uitnodiging om te reageren. De 
conclusie die de verwijzende rechter zal moeten trekken is dus (hoogstwaarschijnlijk) dat de Duitse 
Staat geen beroep op zijn auteursrecht toekomt.  

Overwinning voor de informatievrijheid? 

Deze arresten lijken dus goed nieuws voor Funke Medien en in mindere mate ook voor Spiegel 
Online (in die zaak moeten nog wel vragen door de verwijzende rechter worden beantwoord). Het 
oordeel van het Hof in Spiegel Online is in ieder geval veel gunstiger voor Spiegel Online dan de 
conclusie van A-G Szpunar, die vond dat Spiegel Online zowel geen beroep op de persexceptie als 
op de citaatexceptie toekwam. Daarnaast zal de ruime uitleg die het Hof aan de citaatexceptie 
geeft met zich meebrengen dat werken die al zijn gepubliceerd gemakkelijker door de media 
kunnen worden overgenomen.  

Toch zijn deze arresten in bredere context op één punt geen overwinning voor de 
informatievrijheid. In beide arresten oordeelt het Hof van Justitie dat de informatievrijheid en 
persvrijheid geen rechtvaardiging kunnen bieden voor beperkingen die niet onder een bestaande 



exceptie vallen. Dit is problematisch omdat dit een beperking kan opleveren voor de rechter om in 
bijzondere gevallen de informatievrijheid toch te laten prevaleren.  

Allereerst zijn vrijwel alle excepties in de Auteursrechtrichtlijn (waaronder de citaatexceptie en 
persexceptie) optioneel. Wat is dan de situatie als een lidstaat een exceptie niet heeft 
geïmplementeerd? Deze Hof van Justitie arresten zouden in dat geval volgens mij met zich 
meebrengen dat de kous af is, en dat de informatievrijheid geen rol meer kan spelen, want dat kan 
niet buiten de excepties om. Uit dit overzicht (waarvan ik niet weet of het volledig en actueel is) 
blijkt dat twee lidstaten de persexceptie slechts deels hebben geïmplementeerd (op welke manier 
is niet duidelijk) en dat één lidstaat de citaatexceptie geheel niet heeft geïmplementeerd. 
Daarnaast staat het lidstaten vrij om geïmplementeerde excepties weer af te schaffen, en zou het 
zomaar kunnen dat een regime met een wat minder democratische kijk op de pers hiertoe 
overgaat. De recente ontwikkelingen buiten én binnen de EU leren ons dat dit geen theoretisch 
gevaar is.  

Daarnaast volgt uit de arresten dat ook in het geval excepties wel zijn geïmplementeerd, er geen 
ruimte is voor bijzondere omstandigheden. Een voorbeeld: gebruik van werken die niet al op 
geoorloofde wijze voor het publiek beschikbaar zijn gesteld kan niet onder de citaatexceptie vallen. 
Er is dan geen verdere belangenafweging met de informatievrijheid mogelijk.  

Deze situatie is niet hypothetisch en deed zich bijvoorbeeld voor in de beroemde Nederlandse 
Scientology zaak. In die zaak ging het om de online publicatie van vertrouwelijke documenten over 
de Scientology-leer en organisatie door een voormalig lid. Er was volgens het Hof Den Haag geen 
beroep op de citaatexceptie mogelijk omdat de werken niet eerder rechtmatig openbaar waren 
gemaakt. Het Hof Den Haag wees het door Scientology gevorderde inbreukverbod echter alsnog af 
na een belangenafweging tussen de auteursrechten van Scientology en de informatievrijheid die 
gemoeid is bij het aan de kaak stellen van de leer en organisatie van Scientology, dat volgens het 
Hof Den Haag “de verwerping van democratische waarden niet [schuwt]”. De informatievrijheid 
moest volgens het Hof Den Haag in die omstandigheden prevaleren. 

Als de soep inderdaad zo heet gegeten wordt als het Hof van Justitie nu voorstelt in Spiegel Online 
en Funke Medien, moet worden geconcludeerd dat het Hof Den Haag deze afweging in de 
Scientology zaak niet had mogen maken, omdat er op het online publiceren van de documenten 
geen exceptie van toepassing was. Dat lijkt mij niet wenselijk.  

In het overgrote gedeelte van het gevallen zal het waarschijnlijk voor de uitkomst van de zaak niet 
veel uitmaken of de afweging tussen het auteursrecht en de informatievrijheid an sich plaatsvindt, 
of in het kader van de uitleg van een exceptie. In zowel Spiegel Online als Funke Medien overweegt 
het Hof dat de betreffende informatie van groot belang is in het kader van politieke 
gedachtewisselingen en legt het de excepties daarom breed uit. Bij meer commercieel gebruik zal 
het Hof de excepties minder breed uitleggen. De uitkomst zal daarom meestal niet anders zijn dan 
als de belangenafweging met de informatievrijheid vooraf plaatsvindt. Het probleem zit hem met 
name in de bijzondere zaken, zoals de Scientology zaak, waarbij het gebruik niet onder een 
exceptie valt, maar er wel een groot belang voor het publieke debat kan bestaan. De overwinning 
van de pers in Spiegel Online en Funke Medien zou voor deze bijzondere gevallen, en in lidstaten 
waar bepaalde excepties niet zijn geïmplementeerd, dus zomaar een pyrrusoverwinning voor de 
informatievrijheid kunnen blijken.  

 

 

 


