DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 8 december 2016
IEF 16432

Bijdrage ingezonden door Bas Kist, Chiever.

Bas Kist: Marilyn Monroe lingerie

Damesondergoed met een label met het hoofd van Marilyn Monroe! Wie wil dat nu niet, zou je zeggen. Nou, de erven van Monroe. Begin november heeft de Marilyn Monroe estate een aanklacht ingediend bij de rechtbank van New York tegen kledingbedrijf Fashion Central, dat de damesonderbroeken verkoopt.

Profiteren Volgens de erven probeert Fashion Central te profiteren van de bekendheid van Monroe en zou het publiek kunnen denken de erven achter deze onderbroeken zitten. Het bedrijf heeft niet alleen de lingerie voorzien van een foto van Monroe, het gebruikt ook de slogan ‘Intimates are a woman’s best friend’, een variant op Monroe’s ‘Diamonds Are A Girl’s Best Friend’.

Right of publicity In de Verenigde Staten worden de aan een bekend persoon verbonden kenmerken, zoals naam en portret, beschermd via het ‘right of publicity’. Ook erfgenamen kunnen zich daar op beroepen. Echter, dat kan niet in alle Amerikaanse staten. Overlijdt de beroemdheid bijvoorbeeld in New York, dan stopt het ‘right of publicity’ bij de dood. En laat Monroe nu juist haar laatste adem in New York hebben uitgeblazen.

Merkrechten De erven voelen de bui al hangen en brengen om die reden ook nog de merkrechten op de naam Marilyn Monroe in stelling. Maar of dat gaat werken is de vraag: de naam van Monroe komt namelijk niet op het label voor.

Bas Kist