DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 24 februari 2020
IEF 19029

Artikel ingezonden door Bas Kist, Chiever.

Bas Kist: wat als je merknaam plotseling een eng virus is?

Wat doe je als je merk plotseling ook een eng virus is? Eind jaren 80 daalde de verkoop in de VS van het populaire snoepmerk Ayds met 50%. De oorzaak was de opkomst van de ziekte AIDS, in klank identiek aan Ayds. Dep Corporation, de eigenaar van het snoepje, besloot de naam in de VS te wijzigen in Diet Ayds. En in Engeland maakten ze er Aydslim van. Het mocht niet baten. Korte tijd later verdween het merk van de markt.

Zo’n vaart zal het niet lopen met Corona, het paradepaardje van 's werelds grootste brouwer AB Inbev. Maar toch: hoe schadelijk is dat ellendige coronavirus nu voor het biermerk Corona? Is er blijvende merkschade?

Lees hier de hele column van Bas Kist.
Deze bijdrage verscheen eerder in De Volkskrant.