DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 19 mei 2016
IEF 15953
||
26 jan 2016
26 jan 2016, IEF 15953; ECLI:NL:GHDHA:2016:132 (Pacogi tegen Chanel), https://ie-forum.nl/artikelen/coco-verwijst-naar-voornaam-van-bij-een-breed-publiek-bekende-grondlegster-van-modehuis-chanel

COCO verwijst naar voornaam van bij een breed publiek bekende grondlegster van modehuis Chanel

Hof Den Haag 26 januari 2016, IEF 15953; IEFbe 1801; ECLI:NL:GHDHA:2016:1322 (Pacogi tegen Chanel)
Merkenrecht. Chanel voert oppositie tegen het merkdepot van PACOGI 'Coco de Mer' op basis vanhaar eerder (internationale) merk COCO. De oppositie wordt toegewezen. Het woord COCO kan als beschrijving van 'kokos' worden opgeval, een geur kan aanduiden, hetgeen een kenmerk van de waar is. Het publiek vat COCO echter op als verwijzing naar de voornaam van de bij een breed publiek bekende grondlegster van het modehuis Chanel, Coco Chanel, juist in relatie met cosmetica en parfums. Het hof verwerpt het beroep en bevestigt de afwijzing van de oppositie.

6. Het hof stelt voorop dat bij de beoordeling van de vraag of het bestreden teken en het merk zodanig overeenstemmen dat daardoor bij het in aanmerking komende publiek van de desbetreffende waren directe of indirecte verwarring kan ontstaan als bedoeld in artikel 2.3 sub b BVIE, in aanmerking moet worden genomen dat het verwarringsgevaar globaal dient te worden beoordeeld volgens de indruk die het teken en het merk bij de gemiddelde consument van de betrokken waren achterlaten, met inachtneming van de relevante omstandigheden van het concrete geval, met name de onderlinge samenhang tussen de overeenstemming tussen teken en merk en de soortgelijkheid van de betrokken waren. De globale beoordeling van het verwarringsgevaar dient, wat de visuele, auditieve of begripsmatige overeenstemming tussen teken en merk betreft, te berusten op de totaalindruk die door het teken / het merk wordt opgeroepen waarbij in het bijzonder rekening dient te worden gehouden met hun onderscheidende en dominerende bestanddelen. Voorts dient rekening te worden gehouden met het onderscheidend vermogen van het merk. Er moet sprake zijn van reëel verwarringsgevaar bij de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument van de betrokken waren, in casu de gemiddelde consument. Verwarringsgevaar moet eerder worden aangenomen naarmate de waren (soort)gelijker zijn en andersom minder snel wanneer de waren minder overeenstemmen.

9. Naar het oordeel van het hof zal bij een aanzienlijk deel van het relevante publiek het woord ‘COCO’ worden opgevat als een verwijzing naar de voornaam van de bij een breed publiek bekende grondlegster van het modehuis Chanel, Coco Chanel. Juist in relatie met cosmetica en parfums, waarvoor het merk en het bestreden teken (onder meer) zijn ingeschreven respectievelijk gedeponeerd, zal het in aanmerking komende publiek het woord ‘COCO’ met de persoon Coco Chanel associëren, ook omdat het door haar opgerichte modehuis Chanel naast kleding mede bekend is om zijn cosmetica en parfums. Het voorgaande geldt in elk geval voor het grootste deel van het relevante Nederlandstalige publiek dat de Franse taal minder goed machtig is en de betekenis ‘kokos’ van het woord ‘COCO’ in de Franse taal niet zal onderkennen. Het geldt ook voor een niet te verwaarlozen deel van het Franstalige publiek gelet op de grote bekendheid van de persoon Coco Chanel. Dat voor een deel van het publiek duidelijk is dat het woord ‘COCO’ in de Franse taal de betekenis heeft van of verwijst naar ‘kokos’, staat aan het bestaan van de begripsmatige overeenstemming bij een aanzienlijk deel van het relevante publiek wegens de associatie met de persoon Coco Chanel niet in de weg.