Met dank aan Bas Kist, Chiever.
Conflict tussen supermarkten Lidl enTesco
In het Verenigd Koninkrijk is een interessant conflict ontstaan tussen discounter Lidl en Tesco, de grootste supermarkt van het land. Volgens het Duitse Lidl maakt Tesco met zijn nieuwe logo voor een kortingskaart inbreuk op de merkrechten van Lidl.
Lidl logo zonder tekst
Lidl heeft niet alleen zijn logo met de merknaam Lidl als merk laten beschermen, maar bezit ook een merkregistratie van het logo zonder tekst: een gele cirkel met rode rand tegen een blauwe achtergrond. Lidl meent dat Tesco probeert te profiteren van de reputatie van dit Lidl-merk. Ter ondersteuning van zijn claim heeft Lidl een marktonderzoek laten doen, waaruit moet blijken dat consumenten het Lidl-logo ook herkennen zonder het woord Lidl.
Kwade trouw
Ondertussen zit Tesco ook niet stil. De supermarkt heeft tevergeefs geprobeerd de Engelse merkregistratie van Lidl onderuit te halen, door te stellen dat het tekstloze logo ‘te kwader trouw’ geregistreerd is. Immers, Lidl gebruikt het merk niet zonder tekst, aldus Tesco. Echter, de Engelse rechter heeft al aangegeven daar niet in mee te gaan.
Europa
Het conflict beperkt zich inmiddels niet meer tot alleen de UK. Bij het Europese merkenbureau heeft Tesco de nietigheid van de Europese registraties van het Lidl-logo ingeroepen. Hier voert Tesco aan dat het logo nooit zo gebruikt is, het is alleen gebruikt in combinatie met de tekst Lidl.
Uitbreiding beschermingsomvang
Op zich is de strategie van Lidl – naast het logo met tekst ook een registratie van het logo zonder tekst – een goede manier om de beschermingsomvang van je merk flink uit te breiden. Immers, met een tekstloos logo kun je makkelijker optreden tegen iemand die alleen de beeldelementen van je logo overneemt. Had Lidl alleen een registratie gehad van zijn logo met de naam Lidl, dan was een actie tegen het Tesco- logo beslist lastiger (of misschien kansloos?) geweest. Het zal overigens nog wel even duren voordat de Engelse rechter uitspraak doet. Pas dan weten we of Lidls’ aanpak in dit geval ook gaat werken.
Bovenstaand artikel is geschreven door Bas Kist, Chiever.
Zie ook de berichtgeving in The Telegraph over dit conflict.