DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 22 november 2023
IEF 21784

De 'Crompouce': Van smakelijke sensatie naar juridische kwestie

De 'Crompouce', een samensmelting van een croissant en een tompouce, heeft Nederland in de ban gehouden en veroorzaakte een ware hype. Het unieke gebakje verspreidde zich als een lopend vuurtje op sociale media, wat resulteerde in een snelle opname in de schappen van supermarkten door het hele land. De opwinding rondom de Crompouce nam echter een nieuwe wending met de recente claim van merk- en modelhouder Ulrika Menig. Ulrika Menig heeft zich gemeld als de officiële houder van het merk en het model van de Crompouce. Deze ontwikkeling heeft niet alleen de aandacht getrokken van culinaire liefhebbers, maar ook van juridische professionals die hun inzichten delen in diverse blogs en artikelen. Velen van hen hebben zich gebogen over de juridische implicaties en mogelijke gevolgen voor de producenten en verkopers van het gebak. Het verhaal van de Crompouce evolueert daarmee van een smakelijke sensatie naar een boeiende juridische kwestie. In deze bijdrage verkennen we enkele van de meest opvallende blogs en artikelen die zijn geschreven door experts in het veld. Van de oorsprong van de Crompouce-hype tot de mogelijke toekomstige ontwikkelingen in het IE-landschap, deze analyses werpen een licht op de relatie van de culinaire creatie en het intellectueel eigendomsrecht.

Angela Melsen: De juridische strijd om Crompouce: een analyse van merkverwatering

"Een interessante rechtsvraag is hoe snel een merk kan verwateren. Die vraag dient mede beantwoord te worden aan de hand van alle omstandigheden, waaronder de mate van populariteit, het succes van het merk, en de mate van bescherming en handhaving door de merkeigenaar.

Het is goed mogelijk dat ‘een hype’ het proces van verwatering kan versnellen. Wanneer een merk plotseling enorm populair wordt en veel aandacht krijgt, dan bestaat het risico dat het publiek het merk gaat gebruiken om het product aan te duiden. Als de merkeigenaar is het in een voorkomend geval des te belangrijker om je direct kenbaar te maken bij het publiek en proactief op te treden. Of Bammetje Bakery na een poos stilzitten nog op tijd is met handhaven? Ik heb mijn twijfels."

 

Thomas Kriense: Crompouce controverse: merk- en modelrechten op een “gebakje”

"Het is een interessante vraag of “crompouce” stand houdt nu het toch wel een vrij voor de hand liggende samentrekking betreft. Wanneer je het gemiddelde publiek, die nog nooit een “crompouce” in het echt gezien heeft, zou vragen wat hij of zij zich zou voorstellen bij een “crompouce” in de categorie bakkerij producten, is de kans vrij groot dat met het gebakje zoals deze op de markt verkrijgbaar is zal omschrijven. Het argument zou kunnen worden aangevoerd dat we hier toch echt met een beschrijvend merk te maken hebben. Het merkenbureau heeft het echter in 2020 niet afgewezen. Dat het merk nu ingeschreven staat betekent echter niet dat er geen beroep op de nietigheid hiervan gedaan kan worden.

Daarbij zou je ook nog kunnen beargumenteren dat inmiddels de “crompouce” als soortaanduiding gebruikt wordt. Een merk kan namelijk ook “verwateren” tot soortnaam. Bekende voorbeelden hiervan zijn Luxaflex en Hagelslag. Ooit een merk, nu een soortnaam voor een product. Aangezien onder de naam crompouce er inmiddels al door verschillende aanbieders gebakjes op de markt gebracht worden, lijkt het inmiddels al als soortnaam te worden gebruikt. Om als merkhouder ervoor te zorgen dat je merk niet verwatert, is het zaak tijdig op te treden tegen inbreuk. Hier is nu in ieder geval mee begonnen."

 

Thomas Remmerswaal: Bakker met cromme tenen: staat bedenkster Crompouce in haar recht?

"De bakker in het item van Hart van Nederland zegt dat de oorsprong van de crompouce in Italië ligt. De croissant in het item heeft inderdaad vergelijkbare ingrediënten, maar ziet er duidelijk anders uit. Het is groener van kleur en ook de vorm is anders. Ik vraag me daarom af of die de geldigheid van het model van Menig kunnen verhinderen.

In het modeldepot is er bewust voor gekozen om een roze glazuurlaag te tonen. Daar is weinig groens aan. Verder staat er in het modeldepot een rechte crossaint-vorm. Hoe kijkt een rechter aan tegen een kromme crompouce? Ik kan me ook voorstellen dat, wanneer bijvoorbeeld de croissant anders is open gesneden of de room er op een andere manier is ingespoten, de algehele indruk nog steeds vergelijkbaar is."