Het Benelux Merkencongres op donderdag 26 juni 2025

Op donderdag 26 juni 2025 vindt het Benelux Merkencongres plaats in De Burcht in Amsterdam. Samen met dagvoorzitters Tobias Cohen Jehoram en Martin Senftleben belooft het een inspirerende dag te worden vol actualiteiten, verdieping en discussie.
Met bijdragen over onder meer de nieuwste jurisprudentie, de invloed van AI op het merkenrecht, de rol van marktonderzoek in de rechtszaal en het spanningsveld tussen merkenrecht en vrijheid van meningsuiting is dit hét congres voor merkenrechtprofessionals in de Benelux. Lees verder voor het hele programma en inschrijven.
Programma
Merkenrechtelijke Actualiteiten en Jurisprudentieoverzicht
Tobias Cohen Jehoram (EUR, De Brauw Blackstone Westbroek) is partner bij De Brauw Blackstone Westbroek en hoogleraar Intellectueel Eigendomsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is een van de meest vooraanstaande specialisten op het gebied van merken- en auteursrecht in Nederland. In zijn praktijk adviseert en procedeert hij voor (inter)nationale cliënten in complexe en spraakmakende IE-zaken. Dankzij zijn combinatie van academische expertise en jarenlange proceservaring weet hij als geen ander juridische diepgang te koppelen aan strategisch inzicht.
Bespreking DelicaSea tegen Bacardi / Volkswagen-zaken
Anke Moerland (Maastricht University) is Hoogleraar Intellectueel Eigendom, Grensverleggende Technologieën en Internationale Handel bij de Universiteit Maastricht. Ze is gepromoveerd op bescherming van intellectuele eigendom in bilaterale handelsovereenkomsten van de EU. Haar onderzoek richt zich op de interactie tussen IE-recht en opkomende technologieën.
Tijdens het congres zal Moerland ingaan op de uitleg van het noodzakelijkerwijs-criterium in de EU als bedoeld in het Class-arrest van het Hof van Justitie. Hier kan de merkhouder zich niet verzetten tegen enkele binnenkomst en verhandeling in de EU van oorspronkelijke niet uitgeputte merkgoederen met een T1-status, maar wel wanneer goederen zijn geplaatst onder de regeling extern douanevervoer of de regeling douane-entrepot. Moerland vergelijkt het arrest met eerdere jurisprudentie (zoals de Volkswagen-zaken).
Merkenrecht en AI
Femke van Horen (VU) en Martin Senftleben (IViR, Bird & Bird) gaan tijdens het congres in op de consumentenperceptie ten opzichte van het gebruik van AI in de ontwikkeling van merkenrechtelijk beschermde producten. Hoe schat de consument namaakrisico’s in als producten door AI of een mens zijn ontworpen? Hoe beoordelen merkrechtspecialisten deze vraag? En welke uitdagingen ontstaan voor het merkenrecht?
Femke van Horen is hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam en en wetenschappelijk directeur van het VU Behavioural Lab. In haar onderzoek richt ze zich op drie thema’s: de effectiviteit van imitatie- en copycatstrategieën, de invloed van maatschappelijke onzekerheid op consumentengedrag, en het stimuleren van duurzaam gedrag met behulp van nudging.
Martin Senftleben is hoogleraar Intellectueel Eigendomsrecht en directeur van het Instituut voor Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam. Verder is hij als Of Counsel verbonden aan Bird & Bird. Senftleben speelt een toonaangevende rol in het debat over merken- en auteursrecht in het digitale tijdperk. Zijn onderzoek richt zich onder meer op de kansen en uitdagingen die door het trainen en exploiteren van generatieve AI-systemen ontstaan.
Het Marktonderzoek in de rechtszaal
Hugo van Heemstra (Rechtbank Den Haag) is rechter bij de rechtbank Den Haag en bij de Netherlands Commercial Court (NCC). Voor zijn benoeming tot rechter in 2017 werkte hij zestien jaar als advocaat op het gebied van intellectueel eigendomsrecht en was hij secretaris bij de toezichthouder op collectieve beheersorganisaties.
Van Heemstra zal tijdens zijn bijdrage ingaan op het gebruiken van een marktonderzoek in procedures en de visie van de rechter hierop, zowel vanuit het oogpunt van juridische dogmatiek als vanuit de jurisprudentie en praktijk.
Na Denken over beschrijvende merken in de Benelux en Europa
Tomas Westenbroek (BOIP, IViR) is juridisch medewerker bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom en docent IE-recht aan het Instituut voor Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in merkenrecht en houdt zich bezig met thema’s zoals onderscheidend vermogen, geografische aanduidingen en portretmerken.
In zijn bijdrage zal Tomas ingaan op de manier waarop onderscheidend vermogen thans beoordeeld wordt en hoe dat is geëvolueerd.
Vrijheid van Meningsuiting vs. het Merkenrecht
Met in ieder geval Charissa Koster (DayOne Advocaten) is partner bij DayOne Advocaten. Met een brede expertise in intellectuele eigendom, media- en privacyrecht, adviseert en procedeert zij voor cliënten in de creatieve en techsector. Koster staat bekend om haar strategische en doortastende aanpak, waarbij zij juridische expertise combineert met commercieel inzicht. Koster neemt tijdens de discussie het standpunt voor vrijheid van meningsuiting op zich.
Datum: 26 juni 2025
Tijd: 09.30-17.15 (inloop 09.00 uur)
Locatie: De Burcht, Henri Polaklaan 9, 1018 CP Amsterdam
Accreditatie: 6 opleidingspunten NOvA, BMM en Vlaamse Orde