7 jul 2005
IE-klassieker: Have a break
HvJ EG 7 juli 2005, IEF 22427; ECLI:EU:C:2005:432 (Have a break)
Onderwerp:
Inburgering
Feiten:
Mars maakte bezwaar tegen de inschrijving als merk van Nestlé van de slogan ‘have a break’ wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, omdat deze slogan alleen in de combinatie Have a break, Have a Kit Kat werd gebruikt.
Rechtsregel (dictum):
Een merk kan onderscheidend vermogen krijgen door gebruik van het merk als deel van of in samenhang met een ingeschreven merk.
Het Hof van Justitie (Tweede kamer) verklaart voor recht:
Een merk kan onderscheidend vermogen in de zin van artikel 3, lid 3, van de Eerste richtlijn (89/104/EEG) van de Raad van 21 december 1988 betreffende de aanpassing van het merkenrecht der lidstaten, verkrijgen ten gevolge van het gebruik van dit merk als deel van of in samenhang met een ingeschreven merk.