Artikel ingezonden door Dirk Visser, Visser Schaap & Kreijger.
Merk in kunstwerk mag
Een kunstenaar mag een merk van een ander in een kunstwerk verwerken, mits het kunstwerk ‘het originele resultaat is van een creatief vormgevend proces dat niet erop is gericht het merk of de merkhouder schade toe te brengen’, schrijft Dirk Visser in zijn column op Mr-online.nl over de beslissing van het Benelux Gerechtshof op 14 oktober 2019.
'Merkhouder Moët Hennesy maakte bezwaar tegen het gebruik van merken van Dom Pérignon in het werk van de Belgische kunstenaar Cédric Peers. Peers gebruikte het kenmerkende schildvormige logo van Dom Pérignon en de gehele fles in een aantal kunstwerken, waaronder enkele met schaars geklede vrouwen. De kunstenaar omschrijft zijn eigen stijl als ‘contemporary, playing with pointillism and pop-art’. De rechter noemde het werken met “een ironiserende en soms ook erotische inslag”.'
Lees verder op Mr-online.nl.