Door Lotte Anemaet, Vrije Universiteit Amsterdam/Hoofdredacteur Auteursrechtdebat
Oprichtingsbijeenkomst The FIPE: “So cool to be a woman in IP”
‘So cool to be a woman in IP’, was het thema van de oprichtingsbijeenkomst van The FIPE gehouden op 8 maart 2017, mogelijk u wel bekend. (zie hier de foto's van Mr.)Misschien is het u dan ook opgevallen dat de naam een kleine aanpassing heeft ondergaan na de bekendmaking ervan op het tiende IE-Diner van deLex door Vivien Rörsch. De naam ‘FIPA’ bleek namelijk de VIEPA iets minder te waarderen, waardoor uiteindelijk voor ‘The FIPE’ is gekozen. Natuurlijk geen probleem, we passen ons wel aan. Dit betekent in ieder geval wel dat wij – vrouwen – serieus worden genomen. The FIPE staat voor ‘Female Intellectual Property Experts’ en is bedoeld om onze vrouwelijke superkrachten te bundelen en zichtbaar te maken. Het is namelijk cool om een vrouw te zijn. Het vrouw-zijn mag gezien worden. Niet alleen via een vrouwennetwerk, maar ook door op te treden in panels of te schrijven op Auteursrechtdebat. Maar waarom is zo’n vrouwenbijeenkomst nou nodig? Is zo’n vrouwennetwerk niet gruwelijk ouderwets voor zo’n trendy vakgebied? De massale opkomst spreekt in ieder geval boekdelen. U vraagt zich misschien af of mannen ook welkom zijn. Nou, als het aan de meerderheid van de vrouwen ligt, nee liever niet, maar helemaal uitgesloten is dat niet: ‘selecte, leuke mannen met een leeftijd en expertise’ kunnen eventueel aanschuiven, maar zoals u al leest dient u zich daarvoor eerst te melden bij het selectiecomité, bestaande uit uiteraard alleen vrouwen.
The Lady in Blu: Antoinette van den Berg
De gastspreekster van de dag was Antoinette van den Berg, trend forecaster, en wel bekend om haar blauwe haar. Blauw haar, is dat niet raar?, hoor ik u denken. Als het aan de vrouwen in dit gezelschap ligt, niet. Vrouwen in de top kunnen best blauw haar hebben. Dus verbaas u niet als er binnenkort een vrouwelijke collega met blauw haar op kantoor verschijnt. Mensen hebben namelijk de neiging om te denken dat wat ze nu om zich heen zien normaal is. Maar dat is niet zo, dingen veranderen. Wat nu mooi is, is over tien jaar niet meer mooi. Als bedrijf moet je bewust zijn van die maatschappelijke veranderingen, want als je niet mee gaat met de trend, dan mis je de boot. En welke grote veranderingen staan ons dan te wachten? De consument wil niet meer, maar minder en maatschappelijk verantwoord. De consument gaat beseffen dat aan het massale consumptiegedrag ook een prijskaartje hangt: dode dieren, door kleurstof gekleurde rivieren, luchtvervuiling. En dit alles omdat de consument zijn producten zo goedkoop wil hebben. Antoinette van den Berg biechtte op dat zij het ook best wel leuk vond om bij Primark een onderbroek voor één euro te kopen. ‘Wat een goeie deal was dat, dacht ik, maar op een dag besefte ik dat ik meedeed aan het systeem en dat wilde ik niet meer.’ Het is helemaal niet waar dat die persoon die daadwerkelijk die onderbroek heeft gemaakt, zo weinig betaald moet worden. Het geld gaat op aan marketing en winst die anderen maken. ‘En het erge is dat ook nog 40 procent van al die kleding zo naar de vuilstortplaats gaat, omdat het niet verkocht wordt’, lichtte Antoinette van den Berg toe.
Respect voor de aarde en minder high numbers
De toekomstige consument gaat dit niet langer accepteren. Respect voor dingen wordt heel erg belangrijk. Is het bijvoorbeeld echt nodig om drinkwater te gebruiken om jezelf mee te wassen en dit vuil te maken met wel liefst vier soorten producten waarvan wij denken dat we die nodig hebben? Bedrijven die nu van plan zijn het gaatje van de tandpasta net ietsje groter te maken, zodat mensen meer gebruiken, liggen eruit. Consumptie is niet meer het ideaalbeeld, zoals dat vroeger was. Ikea heeft bijvoorbeeld een hele verdieping met opbergdozen. En waarvoor? Die opbergdozen zijn er om spullen die wij niet meer gebruiken, die dus te veel zijn, op te bergen. Sterker nog, die dozen passen zelfs niet meer in onze huizen. Daarvoor huren we weer opslagruimtes om al die spullen in op te slaan. Dit beeld gaat verdwijnen. Het einde van de grote getallen is in zicht. We hebben eigenlijk ook geen keuze: minder high numbers of de aarde gaat gewoon niet meer bestaan, voorspelt Antoinette van den Berg. Dit gegeven gaat doorwerken in ons bestaan: we gaan in kleinere huizen wonen, minder spullen kopen, minder opslag nodig hebben; we gaan leven met kleinere getallen. Mensen krijgen andere behoeften. Niet meer hoeveel kan ik verdienen bij dit advocatenkantoor telt, maar kan ik bijvoorbeeld een maand vrij nemen om vrijwilligerswerk te doen? Doen jullie de juiste cases? Hoe gaat dit bedrijf om met respect voor de aarde en de mensen? Is dit een instituut waar ik mij lekker bij voel? Denk bijvoorbeeld aan het merk ‘Toms’, een heel succesvol bedrijf: voor elke schoen die hij verkoopt, geeft hij er een weg aan mensen die het hard nodig hebben en hij richt bedrijven op op plekken waar schoenen nodig zijn. Of denk aan de ‘TrainMore’ sportschool in Amsterdam: hoe meer je sport, hoe minder je betaalt. Hier wil de consument graag sporten, want dit bedrijf heeft nagedacht over wat belangrijk is voor zijn klanten, namelijk een goede gezondheid en een goed lichaam. De chique waterfles gaat volgens Antoinette van den Berg bijvoorbeeld verdwijnen: waarom zou ik water moeten drinken dat helemaal uit Italië moet komen in een vrachtwagen, terwijl ik het gewoon uit de kraan kan drinken? Creativiteit bepaalt of iets cool is en niet zozeer of je het nieuwste product in huis hebt.
Authenticiteit is het nieuwe credo
De digitalisering speelt een belangrijke rol in deze nieuwe manier van denken. Door 3D printers zal de massaproductie verdwijnen. Producten zullen alleen worden gemaakt als daar vraag naar is, zodat de veertig procent verspilling uitblijft. Ook hoeven de producten niet meer uit China over te vliegen, maar kunnen deze lokaal worden gemaakt. Ook het schoonheidsideaal zal veranderen. Het ideaalbeeld ligt nu tussen de vijftien en vijfentwintig jaar en is maakbaar gemaakt door plastische chirurgie. Er zijn echter steeds meer vrouwen die hoge functies hebben en die langer doorwerken, terwijl zij nog steeds cool kunnen zijn. De leeftijdsgrens zal opschuiven en de fixatie op de rimpel zal verdwijnen. Het wordt cool om oud te zijn. Er komt respect voor authenticiteit: ook met pigmentvlekken is het nu mogelijk om topmodel te zijn, of met één been of als je third gender bent. Uiteindelijk zal het niet meer uit maken of je man of vrouw bent of iets daar tussenin.
Conclusie
Kortom: verandering is in de lucht. Wij, vrouwen, gaan van ons laten horen. Het is cool om een woman in IP te zijn. En het is cool om bij een vrouwennetwerk als The FIPE te horen. Het was dan ook een zeer geslaagde bijeenkomst die ook voldoende gelegenheid gaf om te netwerken en bubbels te drinken geheel in stijl op het kantoor van De Brauw Blackstone Westbroek in Amsterdam. De grote belangstelling voor deze bijeenkomst heeft maar weer bewezen dat een vrouwennetwerk echt nodig is. Vrouwen moet zich meer gaan profileren en zullen dat vanaf nu ook gaan doen. Het recht loopt immers altijd een beetje achter de feiten aan: over een tijdje zou het niet meer uit moeten maken wie of wat je nu bent: als je maar goed bent en je onderscheidt.
Meer weten? Vivien Rörsch vivien.rorsch@debrauw.com