Artikel ingezonden door Dirk Visser.
Trainen van AI is géén ‘fair use’
Artikel van Mr. Online. Het trainen van generatieve AI om te leren schrijven is vaak géén vorm van ‘fair use’ en vormt wél auteursrechtinbreuk, volgens een Amerikaanse rechter. Hij oordeelt daarmee heel anders dan een collega twee dagen eerder. Het oordeel van de rechtbank in Noord-Californië van 25 juni 2025 staat in schril contrast met het oordeel van de rechtbank in Noord-Californië van 23 juni 2025, waarover eerder in de rubriek Snelrecht werd bericht. De nieuwe uitspraak is van een andere rechter van dezelfde rechtbank, die het duidelijk niet eens is met de uitspraak van zijn collega van twee dagen eerder.
De belangrijkste redenen voor dit andere oordeel zijn dat het ‘transformatieve’ karakter van generatieve AI niet doorslaggevend is en dat de concurrentie door ‘schrijvende’ AI zeer ernstige schade kan toebrengen aan de licentiemarkt voor het originele werk waarop de generatieve AI is getraind.
“No matter how transformative LLM training may be, it’s hard to imagine that it can be fair use to use copyrighted books to develop a tool to make billions or trillions of dollars while enabling the creation of a potentially endless stream of competing works that could significantly harm the market for those books.”
De eerste rechter had het trainen van AI vergeleken met het trainen van schoolkinderen die ook ‘concurrerende boeken kunnen schrijven’. Deze tweede rechter vindt dat een onjuiste analogie. “When it comes to market effects, using books to teach children to write is not remotely like using books to create a product that a single individual could employ to generate countless competing works with a miniscule fraction of the time and creativity it would otherwise take. This inapt analogy is not a basis for blowing off the most important factor in the fair use analysis.”