DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 14 maart 2022
IEF 20590
EUIPO - OHIM ||
10 mrt 2022
EUIPO - OHIM 10 mrt 2022, IEF 20590; (Nestlé tegen Impossible Foods), https://ie-forum.nl/artikelen/uniemerk-impossible-volledig-herroepen-wegens-gebrek-aan-normaal-gebruik

Uniemerk IMPOSSIBLE volledig herroepen wegens gebrek aan normaal gebruik

EUIPO 10 maart 2022, IEF 20590, IEFbe 3396; C 37 948 (Nestlé tegen Impossible Foods) Impossible Foods, een bedrijf dat plantaardige vervangers voor vleesproducten ontwikkelt, heeft op 2014 het Uniemerk IMPOSSIBLE geregistreerd, onder meer voor plantaardige vleesvervangers. In 2018 volgen enkele andere registraties. Tot op heden is Impossible Foods nog niet actief op de Europese markt. De Nietigheidsafdeling van het EUIPO concludeert daarom dat het Uniemerk IMPOSSIBLE niet normaal is gebruikt en volledig dient te worden herroepen.

Hoewel het product van Impossible Foods niet op de Europese markt kan worden verkocht zonder goedkeuring onder de relevante EU-verordeningen, oordeelt de Nietigheidsafdeling dat dit obstakel niet "onafhankelijk van de wil van de merkhouder" is ontstaan en er dus geen sprake is van een geldige reden als bedoeld in art. 18(1) Vo. 2017/1001. Impossible Foods heeft herhaaldelijk erkend dat zij eerst de uitkomst van de markttoelatingsprocedure in de VS heeft willen afwachten alvorens de procedure in de EU te starten en dat is pas een maand voor afloop van de vijfjaarstermijn gebeurd. Deze aanvragen hadden al veel eerder kunnen worden ingediend, zeker nu er voor markttoelating in de VS andere vereisten gelden dan in de EU. Dat Impossible Foods wel reeds in de EU heeft geadverteerd voor haar producten kan haar niet baten, nu deze producten niet op afzienbare termijn op de markt zullen komen.

The job offers published on the EUTM proprietor's website can hardly be considered to be preparations to secure customers, but rather fall within the internal processes of the company. As regards the social media printouts and online articles, for this type of activity alone, without the goods being actually available on the market, to be considered genuine use, the marketing of the products would have to be imminent (1510912017, T-276116, Boswellan, ECLI:EU:T:2017:611, S 37, upheld by the ECJ in the judgment of 03/0712019, C-6OB/12 P, Boswellan, ECLI:EU:C:2019:557). ln the present case, the marketing of the goods was clearly not imminent as it cannot happen without the necessary authorizations, which the EUTM proprietor has not obtained up to date. The EUTM proprietor's responses on the social media confirm this, when to the queries as when the IMPOSSIBLE products will be available in Europe, it answers that there is no public timeline but that 'they would love to bring the lmpossible Burger to Europe in the coming years' (a post from 2018). Therefore, these activities of the EUTM proprietor cannot be  considered to constitute genuine use of the contested trade mark.