Aanwijzing rechtsgeldig in Douanebesluit voor invoer van kleding opgenomen?
Conclusie P-G bij de HR 22 november 2012, LJN BY6062 (X tegen Staatssecretaris van Financiën)
 
  Als randvermelding. Communautair Douanerecht. Import, export van en handel in kleding.
Als randvermelding. Communautair Douanerecht. Import, export van en handel in kleding.
Belanghebbende houdt zich bezig met de fabricage, de import en de export van, en de handel in kleding. In de jaren 2003 en 2004 hebben verschillende douane-expediteurs in opdracht van belanghebbende aangifte gedaan voor het in het vrije verkeer brengen van kleding. Bij een controle na invoer stelt de Inspecteur dat bij deze aangiften niet de juiste transactiewaarden zijn gehanteerd als maatstaf voor de heffing. De belanghebbende-gegevensverstrekken wist of had moeten weten dat de verstrekte gegevens onjuist waren, en de Inspecteur heeft een uitnodigingen tot betaling uitgereikt.
In cassatie is de vraag aan de orde of deze aanwijzing rechtsgeldig in het Douanebesluit kon worden opgenomen dan wel of de aanwijzing had moeten geschieden bij een wet in formele zin.
In deze conclusie geeft A-G Van Hilten eerst een overzicht van de  aanwijzing van de douaneschuldenaar in het CDW en in de nationale  regelgeving. Op grond van artikel 201, lid 3 van het CDW zijn de  aangever en, in geval van indirecte vertegenwoordiging, degene voor  wiens rekening de douaneaangifte is gedaan rechtstreeks (verplicht)  douaneschuldenaar. Naar keuze van de lidstaten kan ook als schuldenaar  worden aangewezen degene die - kort gezegd - gegevens voor de aangifte  heeft verstrekt waarvan hij wist of had moeten weten dat deze niet juist  waren (hierna kortweg: de onjuiste-gegevens-verstrekker) en welke  gegevens ertoe hebben geleid dat te weinig douanerechten zijn geheven.  Nederland heeft van deze mogelijkheid gebruik beoogd te maken door de  aanwijzing als douaneschuldenaar van de onjuiste-gegevens-verstrekker in  artikel 54 van het Douanebesluit, een algemene maatregel van bestuur  (amvb). Artikel 54 van het Douanebesluit vindt zijn basis in de  artikelen 3 en 58 van de Douanewet. Artikel 3 van de Douanewet bepaalde  dat indien in wettelijke bepalingen - waaronder op grond van de  artikelen 1, lid 4 en 2, lid 2 van de Douanewet het CDW moet worden  gerekend - is bepaald dat nationale voorschriften van toepassing zijn,  dit kan bij amvb. Uit de toelichting van artikel 3 van de Douanewet  leidt de A-G af dat de in het artikel geregelde mogelijkheid is bedoeld  voor (de omzetting van) toepassingsbepalingen die zich naar hun aard  niet goed lenen voor een regeling bij wet in formele zin. Op grond van  artikel 58 van de Douanewet, kunnen bij of krachtens amvb ter  verzekering van een juiste toepassing van de wettelijke bepalingen  nadere regels worden gesteld ter aanvulling van de in de wettelijke  bepalingen geregelde onderwerpen. 
Vervolgens bespreekt A-G Van  Hilten de vraag of het CDW aanwijzing van de douaneschuldenaar via een  amvb - zoals het Douanebesluit - toestaat. Artikel 201, lid 3, laatste  volzin, van het CDW schrijft voor dat de lidstaten die de  onjuiste-gegevens-verstrekker als douaneschuldenaar willen aanwijzen,  dat doen overeenkomstig de nationale bepalingen. Ook de verschillende  taalversies van het CDW schrijven niet voor dat gebruikmaking van de  kan-bepaling moet geschieden door middel van een wet in formele zin. Het  is vaste jurisprudentie van het HvJ dat de vrijheid die de lidstaten  hebben om zelf vorm en middelen voor omzetting van richtlijnbepalingen  in nationale bepalingen te kiezen, in zoverre beperkt is dat omzetting  door middel van 'eenvoudige administratieve praktijken waaraan  onvoldoende bekendheid is gegeven' of 'ambtelijke instructies die naar  goeddunken van de administratie kunnen worden gewijzigd' niet mag. Het  komt de A-G voor dat dit mutatis mutandis ook heeft te gelden voor  omzetting van de kan-bepaling van artikel 201, lid 3, van het CDW en dat  de keuze voor (geldende) nationale bepalingen waarin die aanwijzing  moet geschieden - zeker nu artikel 201, lid 3, van het CDW blijkens zijn  tekst geen 'omzetting' in formele wetgeving eist - in beginsel aan de  lidstaten is, met dien verstande dat de rechtszekerheid gewaarborgd moet  zijn. De wijze van totstandkoming van een amvb als het Douanebesluit  lijken A-G Van Hilten voldoende rechtszekerheid te bieden. Het gaat hier  immers niet om een ambtelijk besluit dat naar believen van de  administratie eenvoudig kan worden gewijzigd, maar om een met  (procedurele) waarborgen omgeven product van regelgeving. 
Ten  slotte bespreekt de A-G de vraag of de Douanewet zelf de ruimte bood  voor de aanwijzing van de douaneschuldenaar via een amvb. In de  Nederlandse belastingregelgeving is de aanwijzing van de  belastingschuldige gewoonlijk bij wet geregeld. Het valt A-G van Hilten  op dat de aanwijzing van de onjuiste-gegevens-verstrekker zowel vóór de  inwerkingtreding van de Douanewet als na vervanging van die wet door de  Algemene douanewet, een 'wettelijke' aanwijzing van de  onjuiste-gegevens-verstrekker heel goed mogelijk bleek. Hoewel A-G van  Hilten wat moeite heeft om de aanwijzing van een belastingschuldenaar te  beschouwen als een regeling die zich minder leent voor opname in een  wet in formele zin, en ook wat aarzelingen heeft bij het als  'aanvullende regel' aanmerken van een zodanige aanwijzing, sloot de  Douanewet de in het communautaire recht voorgeschreven aanwijzing van de  onjuiste-gegevens-verstrekker als douaneschuldenaar via algemene  maatregel van bestuur, haars inziens ook niet uit. 
A-G Van  Hilten komt tot de slotsom dat de aanwijzing van de  onjuiste-gegevens-verstrekker als douaneschuldenaar in het Douanebesluit  misschien geen schoonheidsprijs verdient, maar alles bijeengenomen niet  in strijd is met het CDW of met de Douanewet is. 
De conclusie strekt tot ongegrondverklaring van het beroepschrift in cassatie van belanghebbende.
 
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
        