Gepubliceerd op woensdag 19 juli 2023
IEF 21572
BBIE ||
13 jul 2023
BBIE 13 jul 2023, IEF 21572; (DK Company Vejle/Marijke Dijkstra), https://ie-forum.nl/artikelen/atelier-m-levert-geen-verwarring-op

Ingezonden door Niek Weessies, Boekx

Atelier M levert geen verwarring op

Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom 13 juli 2023, IEF 21572, Oppositienr. 2018129 (DK Company Vejle/Marijke Dijkstra) In deze zaak kijkt het Benelux Burea voor de Intellectuele Eigendom (hierna: BBIE) naar de vraag of het merk van Marijke Dijkstra (hierna: verweerster), die bestaat uit een gestileerde tekst: 'ATELIER M', verwarringsgevaar met een merk van DK Comoany Vejle (hierna: opposant) oplevert. Het woordmerk waar opposant zich op beroept luidt 'ATELIER RÊVE ICHI'. Opposant verzoekt om een weigering van inschrijving van het woordmerk 'ATELIER M'.

Het BBIE stelt eerst vast dat het dominante element van beide tekens het woord 'ATELIER' is en dat de aangeboden waren identiek zijn. Bij de begripsmatige vergelijking van de twee tekens stelt het BBIE vast dat de dominante elementen van beide merken naar het Franse woord voor 'werkplaats' verwijzen, waar vrijwel het gehele publiek bekend mee is. De resterende onderdelen van de twee merken zijn dan weer vrijwel betekenisloos. Er is sprake van een zekere mate van begripsmatige overeenstemming. De visuele overeenstemming is dan weer gering, nu het slechts het woord 'ATELIER' is dat overeenstemt. Hetzelfde geldt voor de auditieve overeenstemming. Met deze afwegingen komt het BBIE tot de conclusie dat er geen grond is om verwarringsgevaar aan te nemen en wijst zij het verzoek van opposant af. 

62. In dit geval stemmen de tekens uitsluitend overeen in het woord ATELIER, dat beschrijvend is voor de betrokken waren. Op visueel en auditief vlak bestaan er duidelijke verschillen. Ook begripsmatig is er een verschil. Naar het oordeel van het Bureau vallen deze verschillen tussen de tekens in dit geval meer op dan de enkele overeenkomst in het beschrijvende element ATELIER. Gelet hierop zal het publiek naar het oordeel van het Bureau niet menen dat de betrokken waren afkomstig zijn van dezelfde of een economisch verbonden onderneming of denken dat er sprake is van een sub-brand, zelfs niet nu er sprake is van identieke waren.