Gepubliceerd op maandag 28 april 2025
IEF 22668
Rechtbank Den Haag ||
25 apr 2025
Rechtbank Den Haag 25 apr 2025, IEF 22668; ECLI:NL:RBDHA:2025:7003 (LEGO-Groep tegen Betonblock c.s.), https://ie-forum.nl/artikelen/betonblock-c-s-trekt-ongerechtvaardigd-voordeel-uit-onderscheidend-vermogen-en-reputatie-lego-merk

Uitspraak ingezonden door Liselotte Bekke, NautaDutilh.

Betonblock c.s. trekt ongerechtvaardigd voordeel uit onderscheidend vermogen en reputatie LEGO-merk

Vzr. Rb. Den Haag 25 april 2025, IEF 22668; ECLI:NL:RBDHA:2025:7003 (LEGO-Groep tegen Betonblock c.s.). Kort geding. Betonblock c.s. is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van stalen mallen voor het maken van betonblokken. Deze producenten worden onder andere via haar website aangeboden. Hierop wordt herhaaldelijk het woord ‘lego’ en ‘LEGO’ in combinatie met de woorden ‘beton’, ‘blokken’ en 'stenen' gebruikt. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over ‘Betonnen legoblokken’. De LEGO-Groep stelt dat dit inbreuk maakt op de merkrechten van de LEGO-merken. Bij de voorzieningenrechter vordert de LEGO-Groep dat Betonblock c.s. wordt veroordeeld om de inbreuk te staken, op straffe van een dwangsom. Deze vordering baseert de LEGO-Groep op artikel 9 lid 2 sub c UMVo en artikel 2.20 lid 2 sub c BVIE, dan wel op grond van artikel 2.20 lid 2 sub d BVIE. Ze stellen dat De LEGO-merken bekende merken zijn, waarop Betonblock c.s. inbreuk maakt door het teken voor vergelijkbare producten te gebruiken en op haar website expliciet naar de producten van de LEGO-Groep te verwijzen. Daarmee wordt ongerechtvaardigd voordeel getrokken uit de reputatie en bekendheid van de LEGO-merken, dan wel wordt afbreuk gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van de LEGO-merken.

De voorzieningenrechter overweegt dat geen sprake is van afbreuk aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van de LEGO-merken. Betonblock c.s. opereert in een geheel andere branche (bouwsector) dan de LEGO-Groep (speelgoed) en richt zich op een ander publiek. Ook leidt het gebruik niet tot verandering van het economisch gedrag van de gemiddelde consument. Het gebruik van met de LEGO-merken overeenstemmende tekens als sleutelwoord (AdWord) levert evenmin inbreuk op, nu voldoende duidelijk is dat er geen economische band bestaat tussen Betonblock c.s. en de LEGO-Groep. De rechter volgt de LEGO-Groep wel in haar stelling dat Betonblock c.s. ongerechtvaardigd voordeel trekt uit de reputatie en het onderscheidend vermogen van de LEGO-merken. Betonblock c.s. gebruikt het teken 'Lego' veelvuldig en prominent op haar website, mede met het oog op betere vindbaarheid in zoekmachines, en genereert daaruit aanzienlijke omzet. Het subsidiaire verweer van Betonblock c.s. dat zij een geldige reden voor het gebruik had wordt verworpen, omdat het gebruik niet eerlijk is en de grenzen van geoorloofd beschrijvend gebruik overschrijdt. Het inbreukverbod wordt toegewezen, zij het in beperkte vorm. Betonblock c.s. wordt verboden het teken 'Lego' anders te gebruiken dan op geoorloofde wijze ter aanduiding van kenmerken van de waar of als AdWord.

4.10 De voorzieningenrechter volgt de LEGO-groep wel in haar standpunt dat Betonblock c.s. met het gebruik van het Teken ongerechtvaardigd voordeel trekt uit het onderscheidend vermogen en de reputatie van de LEGO-merken. Zoals uit 2.8. blijkt wordt op de website van Betonblock c.s. veelvuldig (op één pagina komt het teken ‘Lego’ 26 keer voor) en prominent (niet alleen als samengesteld woord op de pagina’s, maar ook in URL’s en koptitels) gebruik gemaakt van het Teken. Ter zitting heeft Betonblock c.s. desgevraagd aangeven dat dit (zichtbare) gebruik bedoeld is om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van internetzoekmachines uit te komen; een website verschijnt immers hoger in de (organische) zoekresultaten naarmate de zoekterm vaker op de website voorkomt. Zij heeft in dat verband gesteld dat in 2024 13,4% van alle klikken op haar website afkomstig was van zoekopdrachten waarin het teken ‘Lego’ werd gecombineerd met beton-gerelateerde termen, wat een geschatte omzet-bijdrage genereerde van € 429.000,-. Naar voorlopig oordeel kan dit handelen van Betonblock c.s. niet anders worden gezien dan dat zij in het kielzog van de LEGO-merken probeert te varen om van de aantrekkingskracht, de reputatie en het prestige ervan te profiteren, althans om voordeel te halen uit de commerciële inspanning die de LEGO-groep heeft gedaan om het imago van het merk te creëren en te onderhouden. Aldus wordt door Betonblock c.s. ongerechtvaardigd voordeel getrokken uit het onderscheidend vermogen en de reputatie van de LEGO-merken.