Gepubliceerd op zondag 28 september 2025
IEF 22943
Rechtbank Amsterdam ||
1 sep 2025
Rechtbank Amsterdam 1 sep 2025, IEF 22943; ECLI:NL:RBAMS:2025:6612 ([verzoeker] tegen Booking.com), https://ie-forum.nl/artikelen/booking-com-heeft-beperkte-verantwoordelijkheid-als-platform

Booking.com heeft beperkte verantwoordelijkheid als platform

Rb. Amsterdam 1 september 2025, IEF 22943; IT 4959; ECLI:NL:RBAMS:2025:6612 ([verzoeker] tegen Booking.com). [verzoeker] heeft via het platform Booking.com een accommodatie geboekt. Eenmaal aangekomen blijkt dit niet aan de verwachtingen te voldoen. [verzoeker] vordert terugbetaling van de kosten voor de accommodatie. Booking.com verweert zich en beroept zich op de beperkte verantwoordelijkheid die zij heeft als online platform. Ook beroept Booking.com zich op de algemene voorwaarden waarin staat dat zij geen partij is bij de reservering en hierom niet aansprakelijk is. 

In artikel 6 van de digitale dienstenverordening (DSA) is bepaald dat de dienstenaanbieder, Booking.com, niet aansprakelijk is voor de informatie indien wordt voldaan aan een in dat artikel opgesomde voorwaarden. Aan deze voorwaarden heeft Booking.com voldaan volgens de kantonrechter. Booking.com was niet op de hoogte van klachten. Booking.com was ook geen partij bij de overeenkomst. Er doet zich geen situatie voor waardoor een gemiddelde consument mocht geloven dat de accomodatie wordt verhuurd door Booking.com zelf. De kantonrechter oordeelt dat beide partijen hun eigen kosten dragen. 

7. Er is aanleiding de kosten tussen partijen als na te melden te compenseren. In eerste instantie heeft Booking.com op 17 februari 2025 een uitgebreide schriftelijke reactie ingestuurd. Zonder nadere toelichting valt niet goed in te zien waarom Booking.com er vervolgens voor heeft gekozen om alsnog juridische bijstand in te schakelen en aldus extra kosten te maken. Nu deze toelichting niet is gegeven, dienen deze kosten voor haar eigen rekening te blijven.