5 mrt 2025
Gerecht bevestigt vervallenverklaring Uniemerk AMSTERDAM POPPERS wegens gebrek aan gebruik

Gerecht van de Europese Unie 5 maart 2025, IEF 22606, IEFbe 3891; ECLI:EU:T:2025:205 (Funline tegen EUIPO). Funline International Corp. heeft een beroep ingesteld tegen het besluit van de Vijfde Kamer van Beroep van het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) van 19 oktober 2023, waarbij haar Uniemerk AMSTERDAM POPPERS werd doorgehaald wegens gebrek aan daadwerkelijk gebruik. Het merk werd op 21 juni 2010 geregistreerd voor waren in klasse 1 (chemische producten) en klasse 3 (cosmetica, parfums en massageoliën) In augustus 2021 diende MS Trade s.r.o. een vordering tot vervallenverklaring in. In november 2022 oordeelde de Nietigheidsafdeling van EUIPO dat het bewijs uitsluitend betrekking had op poppers, een product dat valt onder klasse 5 (farmaceutische producten), en niet op de klassen waarvoor het merk was geregistreerd. Daarom werd het merk voor alle geregistreerde waren vervallen verklaard. Funline ging hiertegen in beroep bij de Kamer van Beroep, die het beroep verwierp en het besluit van de Nietigheidsafdeling bevestigde.
Ten aanzien van het eerste middel, waarin Funline stelde dat artikel 58(1)(a) van de Uniemerkenverordening onjuist was toegepast, heeft het Gerecht geoordeeld dat het ingediende bewijs uitsluitend betrekking had op poppers en niet op de geregistreerde waren in klasse 1 en 3. De Kamer van Beroep mocht volgens het Gerecht de Nice Classificatie hanteren om te bepalen of de verkochte producten overeenkwamen met de geregistreerde waren. Het Gerecht concludeerde dat poppers niet konden worden beschouwd als "chemicaliën voor de productie van afrodisiaca" (klasse 1) of "kamergeuren met afrodiserende werking" (klasse 3), noch als parfums of zepen. Omdat er geen daadwerkelijk gebruik van het merk was voor de geregistreerde waren, werd het eerste middel verworpen. Met betrekking tot het tweede middel voerde Funline aan dat er sprake was van overmacht als rechtvaardiging voor het niet-gebruik van het merk. Dit argument werd echter pas voor het eerst bij het Gerecht aangevoerd en werd daarom niet-ontvankelijk verklaard.
Het Gerecht heeft het beroep van Funline in zijn geheel verworpen. Daarnaast werd Funline veroordeeld tot betaling van de proceskosten van EUIPO, terwijl MS Trade haar eigen kosten dient te dragen. In conclusie bevestigt het Gerecht de beslissing van EUIPO om het merk AMSTERDAM POPPERS te vervallen te verklaren wegens gebrek aan daadwerkelijk gebruik.
38. As regards the goods in Class 1 and described as being ‘chemicals used in the manufacture of aphrodisiacs’, the applicant’s argument that, in so far as it manufactures aphrodisiacs itself, it must be regarded as a manufacturer of chemicals used in the manufacture of aphrodisiacs, must be rejected. It follows from the description of the goods at issue that they concern goods marketed with the aim of being used in the manufacture of aphrodisiacs and that they therefore differ in their purpose from the mere marketing of aphrodisiacs as finished products. Accordingly, the Board of Appeal was right to find, in paragraph 49 of the contested decision, that the applicant was a supplier of finished products for use by end consumers and that it was not clear from the evidence that it was a manufacturer of ‘chemicals used in the manufacture of aphrodisiacs’ or that it had already sold chemicals to a manufacturer of aphrodisiacs.