Gepubliceerd op donderdag 20 juli 2006
IEF 2368
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Geschikt

Een klassiek voorbeeld van hoe je op basis van enkel een handelsnaam en eind kunt komen in een geschil is de zaak tussen Hotel Arena en Amsterdam ArenA.

In 1996 werd het multifunctionele bouwwerk en thuishaven van voetbalclub Ajax geopend. Voorafgaand hieraan bogen diverse reclamebureaus zich over de naam van het stadion. Nadat de naam Amsterdam ArenA was gekozen, bleken er reeds ondernemers te bestaan die hun bedrijf ook Arena te hebben genoemd. Het betrof onder andere een pizzeria en Hotel Arena.

In een rechtszaak om de naam werd Hotel Arena in het gelijk gesteld. De zaak werd geschikt, maar over het schikkingsbedrag is lange tijd gezwegen. Nu is bekend gemaakt dat het om € 455.000 ging, een miljoen gulden. “We hebben het conflict geschikt omdat het veel meer zou kosten om een nieuwe naam en logo bekend te maken”, aldus woordvoerster Lucie Jansen van Velsen van Amsterdam ArenA.

Lees hier meer (zibb.nl)