Gepubliceerd op vrijdag 6 januari 2017
IEF 16486
Hof Arnhem-Leeuwarden ||
15 dec 2016
Hof Arnhem-Leeuwarden 15 dec 2016, IEF 16486; (Qompas tegen IT-Qompas (Groep)), https://ie-forum.nl/artikelen/groep-moet-zijn-nagenoeg-identieke-op-markante-wijze-gespelde-handelsnaam-qompas-groep-wijzigen

Beschikking ingezonden door Jechiël Evers en Pascale Kos, The Law Factor.

GROEP moet zijn nagenoeg identieke, op markante wijze gespelde handelsnaam QOMPAS GROEP wijzigen

Hof Arnhem-Leeuwarden 15 december 2016, IEF 16486 (Qompas tegen IT-Qompas (Groep)) Handelsnaamrecht. Bij de kantonrechter werd tevergeefs verzocht om wijziging van handels- en domeinnamen van QOMPAS GROEP zodanig dat daarin niet het woord Qompas voorkomt. Hoewel Qompas niet voldoende aannemelijk maakt dat de producten en diensten van Qompas Groep (met uitzondering van de werving- en selectieactiviteiten) wezenlijk met de hare overlappen, is wel sprake van verwantschap. Dat Qompas zich meer richt op scholieren en studenten en Qompas Groep juist de werkgever als doelgroep heeft, neemt niet weg dat personeelsfunctionarissen met beide handelsnamen kunnen worden geconfronteerd. De nagenoeg identieke, op markante wijze gespelde naam, de toevoeging “Groep” en het logo en de opmaak van de website met een zeer vergelijkbare “look and feel” in vorm en kleurgebruik, zorgen voor toewijzing van het gevorderde gebod tot wijziging van handels- en domeinnamen.

 

5.5. Die producten en diensten zijn echter wel in zoverre verwant dat zij voor een belangrijk deel onder de noemen "Human Resources" (HR) kunnen worden geschaard. In die zin is er wel degelijk een verband tussen de producten en diensten van beide partijen dat tot verwarring zou kunnen leiden. De omstandigheid dat Qompas zich meer - maar niet uitsluitend - op de (toekomstige) werknemer, scholieren en studenten richt en Qompas Groep juist de werkgever als doelgroep heeft, neemt niet weg dat - met name - personeelsfunctionarissen van bedrijven en (onderwijs)instellingen met beide handelsnamen kunnen worden geconfronteerd. Het gebruik van de nagenoeg identieke, op markante wijze gespelde naam zal dan de indruk kunnen wekken dat beiden bedrijven zo niet een en dezelfde dan toch aan elkaar verwant zijn. Een indruk die verder in de hand kan worden gewerkt door de toevoeging "Groep" alsmede het gegeven dat Qompas Groep haar diverse dochtervennootschappen met hun diverse activiteiten op de website aanduidt als "Qompassen". Ook het logo en de opmaak van de website zullen, voor zover het publiek deze onder ogen krijgt, eerder aan deze indruk bijdragen dan dat zij deze zullen egnemen: die hebben wel degelijk een zeer vergelijkbare "look and feel" in vorm en kleurgebruik.