Gepubliceerd op maandag 18 november 2024
IEF 22376
BBIE ||
31 okt 2024
BBIE 31 okt 2024, IEF 22376; (Lotus Bakeries tegen Vanijperen), https://ie-forum.nl/artikelen/grote-maten-van-overeenstemming-merken-chocosaurus-en-dinosaurus

Grote maten van overeenstemming merken Chocosaurus en Dinosaurus

BBIE 31 oktober 2024, IEF 22376; (Lotus Bakeries tegen Vanijperen)  Verweerder heeft een gecombineerd woord en beeldmerk aangevraagd voor het merk 'Chocosaurus'. De opposant heeft hier oppositie ingesteld bij het BOIP gebaseerd op twee oudere merken die het woord dinosaurus bevatten. De opposant stelt dat de tekens zoveel overeenstemming hebben dat verwarringsgevaar bestaat. De waren en het teken moeten beide worden vergeleken om over de mate van verwarringsgevaar te kunnen oordelen. Over de waren oordeelt het Bureau dat ze deels identiek en deels sterk overeenstemmend zijn. Daarnaast oordeelt het Bureau over de tekens door deze visueel, auditief en begripsmatig te vergelijken. Visueel komen de tekens in zekere mate overeen en auditief en begripsmatig zijn ze eveneens overeenstemmend. Op basis van deze factoren concludeert het Bureau dat er verwarringsgevaar bestaat, waarbij het publiek kan denken dat de waren van dezelfde of economisch verbonden ondernemingen afkomstig zijn. 

Verweerder verwijst dan nog naar andere merken waarin het element "SAURUS" voorkomt om aan te tonen dat er geen sprake is van verwarringsgevaar. Het Bureau stelde echter dat het bestaan van andere oudere merken alleen relevant is wanneer bewezen is dat die merken zonder verwarringsgevaar naast elkaar bestaan, wat in dit geval niet is aangetoond. Het feit dat opposant niet eerder is opgetreden tegen soortgelijke merken is niet van belang in deze oppositieprocedure. Ook de huisstijl en verpakkingen van beide partijen worden niet meegewogen, omdat de vergelijking uitsluitend plaatsvindt op basis van de geregistreerde merktekens. Hierdoor oordeelt het Bureau dat er gevaar voor verwarring bestaat voor de waren van het betwiste teken die identiek, dan wel (sterk) overeenstemmend zijn met de waren van opposant.

45. Voor samengestelde merken (woord-/beeldelement) geldt dat het woordelement vaak een grotere impact heeft op de consument dan het beeldelement. Reden hiervoor is dat het publiek de merken niet steeds analyseert en vaak naar het merk verwijst door gebruik te maken van het woordelement.10 Hoewel het beeldelement van de dinosaurus aan het begin van het tweede ingeroepen merk niet aan de aandacht van het publiek zal ontsnappen11, zal het publiek zeker ook aandacht besteden aan het woordelement gezien de grootte ervan en het opvallende kleurgebruik. Voor wat betreft het eerste ingeroepen merk en het betwiste teken stelt het Bureau vast dat de figuratieve elementen volledig, hetzij bijna volledig samenvallen met de woordelementen, dan wel daarin verwerkt zijn zodat de aandacht van het publiek voornamelijk zal uitgaan naar de woordelementen en ondergeschikt naar de figuratieve elementen.

46. Beide tekens delen zeven letters in identiek dezelfde volgorde aan het einde -OSAURUS. Hoewel de gelijke letters aan het einde van de tekens staan zal de overeenstemming die hierdoor ontstaat het publiek niet ontgaan nu het een significant aantal identiek overeenstemmende letters betreft, namelijk zeven van de elf letters. De tekens verschillen door hun beginletters, respectievelijk DIN in de ingeroepen merken en CHOC in het betwiste teken. Verder verschillen de tekens door hun figuratieve elementen.

47. Visueel zijn de tekens overeenstemmend voor wat betreft de vergelijking met het eerste ingeroepen merk en in zekere mate overeenstemmend voor wat betreft de vergelijking met het tweede ingeroepen merk.