Gepubliceerd op woensdag 18 september 2024
IEF 22242
EUIPO - OHIM ||
19 aug 2024
EUIPO - OHIM 19 aug 2024, IEF 22242; R 2553/2023-5 (Universal Brand Group tegen Elon Group AB), https://ie-forum.nl/artikelen/merkaanvraag-elton-afgewezen-wegens-verwarringsgevaar-met-elon

Merkaanvraag "ELTON" afgewezen wegens verwarringsgevaar met "ELON"

Kamer van Beroep EUIPO 19 augustus 2024; IEF 22242; R 2553/2023-5 (Universal Brand Group tegen Elon Group AB). Op 15 juni 2022 heeft Universal Brand Group Pty Limited (hierna: de aanvrager) een aanvraag ingediend voor de registratie van een figuurlijk merk, onder verwijzing naar de prioriteit van Zuid-Afrikaanse merken van april 2022. Dit merk omvatte onder meer software voor de intelligente bediening van verwarmingsapparaten en koffieapparaten (klasse 9 en 11). Elon Group AB (hierna: de opponent) diende een oppositie in tegen deze aanvraag, gebaseerd op haar Europese en Zweedse woordmerken "ELON". De oppositie was gericht tegen alle goederen waarvoor registratie was aangevraagd en was gebaseerd op artikel 8(1)(b) van de EUTMR, dat het verwarringsgevaar toetst. De opponent stelde dat er een kans op verwarring bestond tussen het aangevraagde merk "Elton" en het oudere merk "ELON", met name omdat beide merken sterk visueel en auditief overeenkwamen en identieke of soortgelijke goederen betrof. De aanvrager stelde dat de verschillen, vooral in het auditieve en conceptuele aspect, voldoende waren om een verwarring te voorkomen. In eerste instantie werd de oppositie deels gehonoreerd door de oppositieafdeling van het EUIPO.

De Board of Appeal bevestigt de eerdere beslissing dat er een reëel risico op verwarring bestaat voor de goederen in klassen 9 en 11. Visueel en auditief zijn de merken namelijk sterk vergelijkbaar. Beide bestaan uit korte woorden met twee lettergrepen die grotendeels overeenkomen, met als enige verschil de letter "T" in het midden van het merk "Elton". Dit verschil wordt echter geminimaliseerd door de sterke overeenkomsten aan het begin en einde van de merken, wat de kans vergroot dat het relevante publiek de merken zal verwarren. De Board oordeelt dat het argument van de aanvrager dat "Elon" en "Elton" wereldwijd geassocieerd worden met bekende personen, zoals Elon Musk en Elton John, niet doorslaggevend is. Er is onvoldoende bewijs dat het brede publiek in Zweden deze associaties zou maken, en bovendien is het niet relevant voor het merendeel van het publiek dat de namen simpelweg als voornamen beschouwd worden zonder specifieke associaties. De Board bevestigt de oorspronkelijke beslissing en oordeelt dat het aangevraagde merk "Elton" moet worden afgewezen voor de goederen in klassen 9 en 11 wegens het verwarringsgevaar met het oudere merk "ELON". De rest van de goederen waarvoor geen verwarringsgevaar werd vastgesteld, zoals koffiebonen (klasse 30), mogen wel worden geregistreerd​.

86 Overall, considering the identity or similarity between the goods, the high degree of visual similarity, and the at least above-average degree of phonetic similarity between the signs in question, as well as the normal degree of inherent distinctiveness of the earlier mark, the Board concludes that the conceptual differences between the signs are insufficient to rule out the existence of a likelihood of confusion within the meaning of Article 8(1)(b) EUTMR in this case.

87 This is the case even taking into account the fact that part of the relevant public may display a high level of attentiveness, since even for that public, it only rarely has the chance to make a direct comparison between the different marks but must trust in its imperfect recollection of them (03/05/2023, T-7/22, Financery / financify, EU:T:2023:234, § 91; 23/03/2022, T-146/21, Deltatic / Delta, EU:T:2022:159, § 121; 28/05/2020, T-333/19, GN Genetic Nutrition Laboratories, EU:T:2020:232, § 59; 16/07/2014, T-324/13, Femivia, EU:T:2014:672, § 48).