Gepubliceerd op maandag 9 mei 2016
IEF 15928
Rechtbank Zeeland-West-Brabant ||
3 mei 2016
Rechtbank Zeeland-West-Brabant 3 mei 2016, IEF 15928; (De Rooy tegen My Lady ), https://ie-forum.nl/artikelen/portomonnees-de-rooy-geen-auteursrechtelijke-bescherming

Uitspraak ingezonden door Quirijn Meijnen, Leopold Meijnen Oosterbaan.

Portomonnees De Rooy geen auteursrechtelijke bescherming

Vzr. Rechtbank Zeeland-West-Brabant 3 mei 2016, IEF 15928 (De Rooy tegen My Lady)
Auteursrecht. De Rooy wil My Lady verbieden om auteursrechtinbreuk te maken en het slaafs nabootsen van zijn portomonnees. Voor een auteursrechtelijke bescherming moet elk product een eigen oorspronkelijk karakter hebben en een stempel van de maker dragen. Voor slaafse nabootsing moeten producten een eigen plaats in de markt innemen, De voorzieningenrechter beslist dat de vormgeving zich niet aanmerkelijk onderscheidt, er geen sprake is van auteursrechtelijke bescherming. De gevorderde voorzieningen worden afgewezen.

4.9 Het voorgaande leidt tot de conclusie dat De Rooy niet aannemlijk heeft gemaakt dat de 15 producten klein lederwaren die zij heeft overgelegd, ieder in totaliteit bezien, een zodanig eigen en oorspronkelijk karakter heeft en een zodanig persoonlijk stempel van de maker draagt, dat deze als voortbrengsel in de zin van artikel 10, lid 1 onder 11 Auteurswet moet worden beschouwd. Dit brengt met zich dat de auteursrechtelijke grondslag de vorderingen niet kan dragen. 

4.13 De voorzieningenrechter heeft hiervoor reeds overwogen dat de vormgeving van ieder van de 15 producten van De Rooy zich niet aanmerkelijk onderscheidt van de vormgeving van soortgelijke producten uit het Umfeld, die door My Lady in het geding zijn gebracht. Ook overigens heeft De Rooy onvoldoende concrete stellingen ingenomen om aannemelijk te maken dat de onderhavige 15 producten van De Rooy een eigen plaats op de markt innamen op het moment dat My Lady de gewraakte 15 producten op de markt bracht. Wellicht kan De Rooy zich beroepen op bekendheid van het merk De Rooy bij het publiek, maar naamsbekendheid speelt geen rol bij de beoordeling van een eigen plaats op de markt in het kader van slaafse nabootsing van producten.