Gepubliceerd op dinsdag 19 december 2006
IEF 3102
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Sleutelen aan liedteksten

Vrijheid van godsdienst versus Intellectuele Eigendomsrechten? Het Reformatorisch Dagblad komt met een artikel over de het wijzigen van liederen en gezangen op grond van geloofsovertuiging. “Vanaf reformatorische kansels wordt geregeld gewaarschuwd tegen geestelijk liederen die de toets der rechtzinnigheid niet kunnen doorstaan: „Gemeente, er ruist helemaal niets langs de wolken!” Intussen sleutelen scholen en zangverenigingen ijverig aan liederen om ze op maat te maken voor eigen kring. Schoolmeesters, ambtsdragers, bestuursleden van koren - overal wordt het geestelijk lied tegen het licht gehouden.” (Kan een koor met een reformatorische inslag bijvoorbeeld wel het Requiem van Mozart zingen?)

"(…) Terloops wijst Proos op een belangrijk aspect. „Er zit een auteursrechtelijke kant aan het corrigeren. Mensen kopiëren een stuk, wijzigen een paar nootjes of woorden, en zetten er dan boven: bewerkt door huppeldepup. Het is een grijs gebied. De toezichthouder BUMA, die muziekauteursrechten vastlegt, doet er alles aan om koren in te peperen dat dit niet mag.

In de praktijk zie je schrikbarende dingen. Een poosje geleden zag ik een uitgave van Proza Musica; de regel waarin de copyright staat was er afgeknipt, en zo had men het stuk onder de kopieermachine gelegd. Jaren geleden heeft de BUMA bij een reformatorisch koor een inval gedaan, men gebruikte kopieën van uitgaven waarop auteursrechten gelden. Dat kostte het koor een flinke boete.”

Lees hier meer.