Gepubliceerd op vrijdag 12 november 2010
IEF 9215
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Tweemaal Kist

Bas Kist (Kantoor Zonder Naam): Nederland kan 'ambush'-marketing op WK met bestaande regels niet verbieden (gepubliceerd in Het Financieele Dagblad, 30 oktober 2010).

De Nederlandse wet biedt geen bescherming tegen 'ambush'-marketing. De Nederlandse overheid wekt bij de wereldvoetbalbond Fifa ten onrechte de indruk dat, mocht het wereldkampioenschap voetbal 2018 aan Nederland worden toegewezen, deze vorm van marketing met al bestaande middelen bestreden kan worden.

(…) als het WK straks in 2018 in Nederland wordt georganiseerd hoeft Fifa niet te vrezen: volgens de Nederlandse regering, zo is te lezen in Government Guarantee no.8, biedt de Nederlandse wetgeving op het gebied van het merkenrecht, auteursrecht en de regels van oneerlijke mededinging voldoende bescherming tegen 'ambush'-marketing.

Ik vrees dat dit een iets te rooskleurige voorstelling van zaken is.

Lees het volledige artikel hier of hier.

Bas Kist: De strijd om de vorm van de colafles. (Gepubliceerd in NRC Handelsblad, 6 november 2010).

In Australië is een juridische strijd losgebarsten over een nieuw type flesje van Pepsi Cola. Volgens concurrent Coca Cola lijkt dat model te veel op zijn eigen klassieke designflesje, dat stamt uit 1916.

(…) Geen vorm zo onderscheidend en herkenbaar als de Coke-fles. De vraag blijft natuurlijk wel of de nieuwe Pepsi-fles inderdaad zo dicht in de buurt komt dat er sprake is van een merkinbreuk. Misschien kan de frisdrankenreus voor de Australische rechter nog naar voren brengen dat hij onlangs in het verre Nederland ook al succesvol was bij de verdediging van zijn vormmerk voor de anderhalve-literfles. Begin van dit jaar voerde Coca Cola een juridische procedure tegen de First Choice Cola van Superunie. Met name de contouren van de colafles van Superunie waren Coca Cola een doorn in het oog. Nog voordat de rechter uitspraak kon doen haalde Superunie bakzeil en zegde het bedrijf in april 2010 toe de vormgeving van zijn flessen aan te passen. Misschien hebben ze er straks nog wat aan in Australië.

Lees het volledige artikel hier.