Gepubliceerd op donderdag 15 september 2005
IEF 913
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Uit de bladen (3)

Eerder berichtte IEForum al over het geschil tussen uitgeverij Forward Media en Reed Business Information over de naam Fastforward. Forward Media had aangegeven de naam de wijzigen in Boost Magazine. Maar nu staat volgens Zibb VNU op de stoep; de naam zou te veel lijken op Sprout Business Boost, een ondernemersevenement dat VNU organiseert. VNU stelt dat Forward Media met haar titel merkinbreuk maakt en vreest voor verwarring. Bovendien zou het logo en de vormgeving de beide bladen teveel op elkaar lijken. De rechtszaak dient aanstaande vrijdag.

Ewald Smits van Forward Media vindt het “ondernemertje pesten” en stelt dat beide grote uitgeverijen misbruik maken van hun machtspostie. “Je kunt het natuurlijk als een compliment zien dat de grote jongens bang voor ons zijn, maar zo zie ik het niet. Het is zeker in de opstartfase van een bedrijf bijzonder vervelend als je door twee reuzen op je nek wordt gezeten die op elke slak zout leggen. Terwijl je zou zeggen dat er weinig overeenkomsten zitten in een eenmalige groeiplanwedstrijd voor ondernemers en een tweewekelijks verschijnend blad voor managers. Ook als één stukje van de naam overeenkomt.”

Uitgever Sprout pest volgens woordvoerder Carolina Pruis geen ondernemers: “Smits is niet zo klein als hij zich voordoet. Achter zijn uitgeverij zit wel een grote partij: Springer Science & Business. Dit is bovendien de tweede keer dat ze inbreuk maken op ons merk. Onze ondernemerswedstrijd heette tot de komst van het blad van Forward Media: Fast Forward. Om verwarring te voorkomen hebben we deze half juli veranderd in Business Boost. Groot was onze verbazing toen half augustus bleek dat Forward Media opnieuw een naam koos die inbreekt op ons merkrecht. De rechtszaak is dus geen kwestie van pesten van onze kant, maar van dom ondernemerschap van Forward Media.”