Gepubliceerd op vrijdag 11 juni 2021
IEF 20012
Rechtbank Gelderland ||
9 jun 2021
Rechtbank Gelderland 9 jun 2021, IEF 20012; ECLI:NL:RBGEL:2021:3683 (Sakura Sushi Bar tegen Blue Sakura), https://ie-forum.nl/artikelen/verwarringsgevaar-sushi-horeca-onvoldoende-aannemelijk

Uitspraak ingestuurd door Ron Lamme, Le Poole Bekema.

Verwarringsgevaar sushi-horeca onvoldoende aannemelijk

Vzr. Rechtbank Gelderland 9 juni 2021, IEF 20012; ECLI:NL:RBGEL:2021:3683  (Sakura Sushi Bar tegen Blue Sakura) Kort geding. Handelsnaamgeschil. Eiseres exploiteert de horecagelegenheid Sakura Sushi Bar en is houdster van het woordmerk ´Sakura´. Gedaagde exploiteert in hetzelfde afzetgebied de horecagelegenheid Blue Sakura en maakt gebruik van het logo Blue Sakura. Eiseres stelt dat gedaagde inbreuk maakt op het handelsnaamrecht. Eiseres wordt in het ongelijk gesteld, er is geen sprake van direct dan wel indirect verwarringsgevaar. Er wordt onder meer bevestigd dat: Het publiek de meeste aandacht schenkt aan het begin van de handelsnaam; Het gebruik van logo’s moet worden meegenomen in de afweging van de bepaling van te duchten verwarring; Het publiek dat sushi afhaalt, is anders dan het publiek dat sushi eet in een restaurant; Door de toevoeging van beschrijvende elementen aan de handelsnaam kan te duchten verwarring verder afnemen.

4.16.  Uit het voorgaande volgt niet alleen dat de aard van beide ondernemingen verschillend is, maar ook dat niet zonder meer te verwachten is dat het normaal oplettende publiek Blue Sakura/Blue Sakura Apeldoorn en/of Blue Sakura Japanese Sushi & Grill in verband zal brengen met Sakina Sushi Bar. Aldus is, voorhands geoordeeld, onvoldoende aannemelijk dat er een directe of indirecte verwarring bij het publiek is te duchten. Eiseres bevestigt dit in feite zelf waar zij stelt dat het publiek uit Apeldoorn dat sushi wil bestellen — en dus thuis wil opeten — het relevante publiek is en dat dit publiek honger heeft en een gebrek aan motivatie om zelf te komen en daarom alleen maar zoekt naar restaurants in haar omgeving. Dit is een ander publiek dan het publiek dat op zoek is naar een Aziatisch/Japans restaurant waar men kan eten en een drankje kan drinken. Dit laatste publiek zal doorgaans eerst informeren of zij bij het gewenste restaurant terecht kan en of dat restaurant plek heeft. Het publiek dat de sushi thuis wil opeten hoeft zich hier niet om te bekommeren en zal zich doorgaans alleen richten op het zo snel mogelijk afhalen of laten bezorgen van de sushi. Ten slotte wijst de voorzieningenrechter nog erop dat eiseres ter zitting heeft aangegeven dat de pijn (het verwarringsgevaar) vooral zit in de online bestelplatforms. Uit de door gedaagde overgelegde ´Afbeeldingen van de aanwezigheid van beide partijen op bestelplatform in Thuisbezorgd´ (productie 9) volgt evenwel dat juist daar de volledige handelsnamen van partijen worden gebruikt ter aanduiding van de onderneming, zijnde Sakura Sushi Bar en Blue Sakura Japanese Sushi & Grill, met bijbehorende logo’s, terwijl bovendien uit de eigen stellingen van eiseres volgt dat zij zo min mogelijk gebruikt maakt van online bestelplatforms en de meeste bestellingen ontvangt via haar eigen website.