Gepubliceerd op vrijdag 2 juni 2006
IEF 2148
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Vrijdagmiddagberichten

Hi kids, read the comic book story of Captain Copyright. Captain Copyright is busy building this website to make it fun and exciting for you! Keep checking back here for more activities for you to do, stuff that can help you with homework your teacher might give you, games you can play, and much, much more.

Lees hier meer (incl. kleurboek!).

Na, de helmpjes en broeken zou je misschien kunnen denken dat dit de volgende IE-WKVoetbal-zaak gaat worden: “Oranje Mercedes-ster onverwacht megasucces De Huppie, de oranje Mercedes-ster van plastic, was bedoeld als geintje maar blijkt onverwacht groot verkoopsucces. Bedenker Joost Verheugd heeft er in korte tijd meer dan 750.000 exemplaren van verkocht.”

Maar het ding lijkt niet eens op de mercedesster en verder is er ook ie-rechtelijk over nagedacht: In 1994 bedacht Verheugd een overhemd voor supporters. Een goed idee, getuige ook het feit dat zijn concept door tal van collega-ondernemers werd 'gejat'.

'Ik heb geleerd van die geschiedenis, daarom heb ik dit keer samengewerkt met een vriend die advocaat is', vertelt Verheugd. 'We hebben patent aangevraagd op het vacuüm-systeem waarmee de Huppie klemvast op de motorkap kan worden bevestigd.' Daardoor blijft de plastic ster volgens de bedenker ook zitten 'als je plankgas over de Duitse Autobahn rijdt'

Lees hier meer.

- Onder internetprogrammeurs is beroering ontstaan over het CTM-depot van het woordmerk WEB 2.0 door het Amerikaanse bedrijf CMP Media. Het merk is aangevraagd voor de organisatie van conferenties, workshops etc. in klasse 41. Direct na het depot 21 maart jl. sommeerde CMP Media, dat samen met O'Reilly Media congressen organiseert, het Ierse bedrijf IT@Cork, dat een conferentie over Web 2.0 wilde organiseren, het gebruik van de term te staken.
 
Overigens is het nog maar de vraag of de merkaanvraag het gaat halen; de aanvraag moet namelijk nog wel door het OHIM beoordeeld worden en de kans is groot dat het merk geweigerd zal worden.
 
Lees hier meer

Al eerder over bericht, maar nu ook opgepikt door de Nederlandse bibliotheken: “Auteursrecht is geen eenvoudig onderwerp. Om dit voor hun studenten toegankelijker te maken heeft de Law School van de Amerikaanse Duke University hiervoor de vorm van het stripverhaal gekozen. ‘Bound by law’ is de titel van dit makkelijk leesbare boekje waarin het auteursrecht en ‘fair use’ zoals dat in de VS van toepassing is op aantrekkelijke manier wordt uitgelegd. Doelgroep zijn in principe studenten in scholen en universiteiten in de VS, maar als voorbeeld voor Nederlandse bibliotheken en anderen die te maken hebben met auteursrecht een aardig voorbeeld."

Lees hier meer.