Gepubliceerd op dinsdag 10 december 2024
IEF 22422
Rechtbank Rotterdam ||
6 dec 2024
Rechtbank Rotterdam 6 dec 2024, IEF 22422; ECLI:NL:RBROT:2024:12214 (MAN MET BRIL KOFFIE tegen MAN MET FRIET en Het Paviljoen by MMF), https://ie-forum.nl/artikelen/geen-inbreuk-handelsnaam-man-met-bril-koffie-door-man-met-friet

Uitspraak ingezonden door Rebecca van der Lugt en Anne de Laat, BRIGHT ip Lawyers.

Geen inbreuk handelsnaam MAN MET BRIL KOFFIE door MAN MET FRIET

Rb. Rotterdam 6 december 2024, IEF 22422; ECLI:NL:RBROT:2024:12214 (MAN MET BRIL KOFFIE tegen MAN MET FRIET en Het Paviljoen by MMF) MMBK is een onderneming genaamd MAN MET BRIL KOFFIE die gespecialiseerd is in koffieproducten. Daarvoor heeft ze een horecagelegenheid en verkoopt deels online koffieproducten aan consumenten en horecaondernemingen. MMF is een onderneming genaamd Man met Friet en verkoopt friet aan horecagelegenheden. De bestuurders van MMF hebben een onderneming genaamd Het Paviljoen by MAN MET FRIET opgericht voor de exploitatie van de snackbar Het Paviljoen. MMF heeft een Benelux-beeldmerk met woordelementen geregistreerd. MMBK stelt dat de gedaagden inbreuk maken op haar handelsnaam- en merkrechten, omdat de namen te veel op elkaar lijken, wat tot verwarringsgevaar leidt.

De gedaagden zijn actief onder twee verschillende handelsnamen. Deze worden afzonderlijk vergeleken met de handelsnaam MMBK. Bij de vergelijking tussen MMBK en MMF kan worden vastgesteld dat het eerste deel van beide handelsnamen overeenkomt; beide beginnen namelijk met ‘man met’. Het tweede deel van de handelsnamen is verschillend. MMBK stelt dat het in beide gevallen gaat om een deel ‘man met’, gecombineerd met een verschillend deel dat de specifieke handelswaar presenteert. De voorzieningenrechter gaat hier niet helemaal in mee, aangezien het gedeelte ‘man met’ van MMBK niet naar de koffie verwijst, maar naar de bril. Dit is anders bij MMF, waarbij ‘man met’ verwijst naar de friet. MMF heeft daarnaast gewezen op het feit dat er meerdere ondernemingen in Nederland zijn die beginnen met ‘man met’, waardoor het onderscheidend vermogen van MMBK zit in het woord ‘bril’. Daarnaast verschilt de aard van beide ondernemingen. Hierdoor stelt de rechter vast dat er geen verwarringsgevaar is tussen de ondernemingen, en wijst hij de vorderingen van MMBK tegen MMF af.

Vervolgens stelt de voorzieningenrechter vast dat er ook geen sprake is van verwarringsgevaar wanneer MMBK wordt vergeleken met de handelsnaam van Het Paviljoen by MAN MET FRIET. De vergelijking tussen MMBK en Het Paviljoen by MAN MET FRIET is grotendeels hetzelfde als wat is overwogen bij MMF, behalve dat Het Paviljoen by MAN MET FRIET nog de toevoeging van ‘Het Paviljoen’ heeft, waardoor de handelsnamen verder van elkaar afwijken. De vestigingsplaatsen van Het Paviljoen by MAN MET FRIET en MMBK liggen wel redelijk dicht bij elkaar, maar niet zodanig dat dit verwarringsgevaar oplevert. Beide exploiteren ook een horecagelegenheid, maar de invulling hiervan is volledig anders. MMBK is voornamelijk een koffiezaak, terwijl Het Paviljoen by MAN MET FRIET voornamelijk een snackbar is. Hierdoor stelt de voorzieningenrechter vast dat er ook onvoldoende relevante omstandigheden zijn die zouden leiden tot verwarringsgevaar. Tot slot constateert de voorzieningenrechter op basis van al het voorgaande dat er ook geen sprake is van merkinbreuk.

4.2. Tussen partijen is niet in geschil dat MMBK als eerste gebruik maakte van de naam ‘MAN MET BRIL KOFFIE’, zowel als handelsnaam als ter aanduiding van de door MMBK verhandelde producten. De vraag is of het gelijktijdig gebruik van de handelsnamen bij het publiek verwarring oplevert.

4.3. Bij beoordeling van de handelsnamen van MMBK en MMF kan worden vastgesteld dat het eerste deel ‘man met’ van de handelsnaam van MMBK volledig gelijk is aan het eerste deel van de handelsnaam van MMF. Het tweede deel is afwijkend. MMBK heeft achter de woorden ‘man met’ nog de woorden ‘bril’ en ‘koffie’ en MMF nog slechts één ander woord, namelijk het woord ‘friet’. Dat maakt dat de handelsnamen van MMBK en MMF zowel visueel als auditief in enige mate afwijkend zijn. Daaraan doet niet af beide partijen hun handelsnaam doorgaans weergeven in hoofdletters en in een zwart-witte kleurstelling.

4.4. Met MMF is de voorzieningenrechter van oordeel dat MMBK te gemakkelijk heen stapt over het feit dat in haar handelsnaam het woord ‘bril’ is gevoegd, welk woord niets van doen heeft met de branche waarin MMBK opereert. Dat maakt dat ook begripsmatig onderscheid in de handelsnamen valt te ontwaren. MMBK stelt dat het in beide gevallen gaat om ‘man met’ + ‘specifieke handelswaar’, maar dat klopt dus niet helemaal. Bij de handelsnaam van MMBK verwijst ‘man met’ in de eerste plaats naar de bril en niet naar de koffie. De handelsnaam roept het beeld op van een (fictieve) man met bril, die handelt in koffie. Dit is wezenlijk anders bij MMF. De woorden ‘man met’ in beide handelsnamen zijn op zichzelf niet zodanig onderscheidend dat het gebruik van die twee woorden achter elkaar op zichzelf al voldoende is om bescherming aan toe te kennen. MMF heeft er in dit kader terecht op gewezen dat in Nederland tientallen ondernemingen zijn die een handelsnaam hebben die begint met ‘man(nen) met’. Het onderscheidend vermogen van de handelsnaam van MMBK zit juist in de toevoeging van het woord ‘bril’ en van deze toevoeging (of een daarop gelijkende toevoeging) maakt MMF geen gebruik.