Gepubliceerd op donderdag 5 september 2024
IEF 22224
Rechtbanken ||
4 sep 2024
Rechtbanken 4 sep 2024, IEF 22224; ECLI:NL:RBDHA:2024:13740 (F.Z.I. B.V. tegen KPS B.V.), https://ie-forum.nl/artikelen/kps-b-v-maakt-geen-inbreuk-op-ie-rechten-van-fzi-b-v

KPS B.V. maakt geen inbreuk op IE-rechten van FZI B.V.

Rb. Den Haag 4 september 2024, IEF 22224; ECLI:NL:RBDHA:2024:13740 (F.Z.I. B.V. tegen KPS B.V.). FZI B.V. en KPS B.V. waren beide betrokken bij het online vakmedium Klantcontact.nl. In 2019 nam KPS de exploitatie over via een overnameovereenkomst. Na verloop van tijd introduceerde KPS het medium onder een nieuwe naam, Ziptone. Eind 2022 werd de domeinnaam klantcontact.nl terug overgedragen aan FZI. Dit leidde tot een geschil over het gebruik van de naam en intellectuele eigendomsrechten rondom het vakmedium. FZI vorderde onder meer een verklaring voor recht dat KPS inbreuk maakt op haar handelsnaam-, merk- en auteursrechten en eiste het staken van het gebruik van de termen 'Klantcontact' en 'Klantcontact.nl'. Daarnaast werd vergoeding van schade en doorhaling van KPS' Beneluxmerkregistraties geëist.

De rechtbank oordeelt dat KPS geen inbreuk maakt op het handelsnaamrecht van FZI, omdat 'Klantcontact.nl' een beschrijvende term is voor de sector en geen handelsnaamgebruik door FZI aantoonbaar was. Bovendien kon de term vanwege het beschrijvende karakter niet worden gemonopoliseerd. De rechtbank oordeelt verder dat KPS geen merkinbreuk pleegde, omdat de merken te weinig onderscheidend vermogen hadden. Ook de vordering van FZI op basis van auteursrechten werd afgewezen, omdat FZI niet kon aantonen dat zij de rechten bezat. Tot slot werd geoordeeld dat KPS niet onrechtmatig handelde, aangezien FZI zelf de verwarring in de markt veroorzaakte door onder dezelfde naam een concurrerend platform te starten. De vorderingen van FZI werden daarom afgewezen.

4.9. De rechtbank verwerpt dat betoog van FZI. Een handelsnaam is de naam waaronder een onderneming, of een deel van de onderneming, wordt gedreven, zo volgt uit artikel 1 Hnw5. Weliswaar gebruikt (thans) FZI de naam ‘Klantcontact.nl’ in haar domeinnaam en gebruikt zij die naam om het door haar op het internetadres <www.klantcontact.nl> geëxploiteerde platform/vakmedium aan te duiden. Dat gebruik is naar het oordeel van de rechtbank echter geen handelsnaamgebruik, omdat FZI zich daarmee niet als onderneming onder de naam ‘Klantcontact’ of ‘Klantcontact.nl’ aan het publiek presenteert. Dat (de onderneming van) FZI zich niet onder de naam ‘Klantcontact’ of ‘Klantcontact.nl’ presenteert, blijkt ook uit het feit dat op de website <www.klantcontact.nl> is vermeld dat FZI de uitgever is van het vakmedium ‘Klantcontact.nl’. Bij die stand van zaken beschikt FZI dus niet over een handelsnaamrecht op grond waarvan zij zich kan verzetten tegen het gebruik (al dan niet als onderdeel van een logo, merk of domeinnaam) van de term ‘Klantcontact’ dan wel ‘Klantcontact.nl’ door KPS c.s.

4.10. Ten overvloede overweegt de rechtbank dat, zelfs voor zover al sprake zou zijn van handelsnaamgebruik door FZI, heeft te gelden dat de term ‘klantcontact’ zuiver, althans in zeer hoge mate, beschrijvend is voor datgene wat FZI – met het vakmedium – aanbiedt, te weten informatie over het contact tussen bedrijven en hun klanten. KPS c.s. heeft onvoldoende weersproken aangevoerd dat die term binnen de customer service-sector veel gebruikt wordt. Een dergelijke, zuiver beschrijvende (althans in zeer hoge mate beschrijvende) aanduiding kan in beginsel niet worden gemonopoliseerd. Dat sprake is van inburgering, is door FZI in de dagvaarding niet gesteld; zij betoogt immers dat het geen beschrijvende term betreft. Pas tijdens de mondelinge behandeling heeft FZI het standpunt ingenomen dat de term ‘klantcontact’ als handelsnaam zou zijn ingeburgerd. Die stelling heeft zij echter op geen enkele wijze onderbouwd. Daarbij komt dat een eventuele inburgering van de term ‘klantcontact’ als handelsnaam zou zijn toe te rekenen aan Bizzwords/ [gedaagde] , die na de (volledige) overname van het vakmedium Klantcontact.nl in 2019, dat vakmedium onder die naam heeft/hebben uitgegeven. Een eventueel als gevolg daarvan ontstaan recht op de handelsnaam ‘Klantcontact.nl’ zou dus toekomen aan Bizzwords/ [gedaagde] en thans KPS. Het is dan ook FZI die voor verwarring in de markt zorgt door per november 2022 een nieuw vakmedium te lanceren onder de naam ‘Klantcontact.nl’. Voor zover in deze al succesvol een beroep op nawerking van handelsnaamrechten – zoals bedoeld door FZI – zou kunnen worden gedaan, dan zou dit beroep toekomen aan Bizzwords/ [gedaagde] en thans KPS en niet, zoals in deze procedure door FZI is gesteld, aan FZI.