IEF 23131
5 december 2025
Artikel

Tour d'horizon langs reclame en minderjarigen tijdens het Nationaal Reclamerechtcongres 2025

 
IEF 23145
4 december 2025
Uitspraak

Gerecht EU: geen sprake van verwarringsgevaar tussen "mute-labs" en "MuteDesign"

 
IEF 23142
4 december 2025
Uitspraak

Arrest van HvJEU in zaak Mio en Konektra

 
IEF 23131

Tour d'horizon langs reclame en minderjarigen tijdens het Nationaal Reclamerechtcongres 2025

Op donderdag 11 december 2025 vindt het Nationaal Reclamerechtcongres plaats in Hotel Jakarta, Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst worden de belangrijkste ontwikkelingen in het reclamerecht besproken.

Reclame gericht op kinderen vormt een complex en dynamisch juridisch speelveld. Sarith Jonker biedt tijdens haar presentatie op het congres een tour d’horizon langs de belangrijkste thema’s, jurisprudentie en reclamecodes op het gebied van kinderreclame. Daarbij wordt ingezoomd op actuele thema's als kidfluencing en de wijze waarop rechtspraak en zelfregulering de grenzen van kinderreclame vormgeven.

Het programma van het Nationaal Reclamerechtcongres biedt een combinatie van actualiteiten, praktijkinzichten en ruimte voor discussie. Hét event voor juristen, advocaten, beleidsmakers en toezichthouders die zich bezighouden met reclame. U kunt zich deze week nog aanmelden. 

IEF 23145

Gerecht EU: geen sprake van verwarringsgevaar tussen "mute-labs" en "MuteDesign"

Gerecht EU (voorheen GvEA) 3 dec 2025, IEF 23145; ECLI:EU:T:2025:1088 (Mute tegen EUIPO, mute-labs), https://ie-forum.nl/artikelen/gerecht-eu-geen-sprake-van-verwarringsgevaar-tussen-mute-labs-en-mutedesign

Gerecht EU 3 december 2025, IEF 23145; IEFbe 4057; ECLI:EU:T:2025:1088 (Mute tegen EUIPO, mute-labs). Mute vordert krachtens artikel 263 VWEU de vernietiging van een beslissing van de Eerste Kamer van Beroep van het EUIPO waarin de oppositie van Mute tegen de inschrijving van een beeldmerk door mute-labs werd afgewezen. De oppositie was gebaseerd op een eerder ingeschreven EU-beeldmerk van de eiser voor soortgelijke waren in klassen 19 en 20 (onder meer meubels, geluidsabsorberende materialen). De oppositiegrond was gebaseerd op artikel 8 lid 1 sub b Verordening 2017/1001, vanwege verwarringsgevaar bij het relevante publiek.  

IEF 23142

Arrest van HvJEU in zaak Mio en Konektra

HvJ EU 4 dec 2025, IEF 23142; ECLI:EU:C:2025:941 (Mio AB e.a. tegen Galleri Mikael & Thomas Asplund AB / konektra GmbH & LN tegen USM U. Schärer Söhne AG), https://ie-forum.nl/artikelen/arrest-van-hvjeu-in-zaak-mio-en-konektra

Hof van Justitie EU 4 december 2025, IEF 23142; IEFbe 4055; ECLI:EU:C:2025:941 (Mio AB e.a. tegen Galleri Mikael & Thomas Asplund AB / konektra GmbH & LN tegen USM U. Schärer Söhne AG). Zaken gaan over de auteursrechtelijke bescherming van toegepaste kunst, in deze gevallen ging het om meubels. In het auteursrecht van de Unie is voor werken van toegepaste kunst het beginsel van bescherming zonder bijzondere vereisten verankerd. In deze gevoegde zaken wordt het Hof verzocht zijn rechtspraak te verfijnen. Zaak C-580/23 ging over een tafel, zaak C-795/23 over een modulair meubelsysteem. De zaken zijn gevoegd en er zijn vier vragen aan het Hof gesteld. Deze vragen hebben betrekking op het begrip "werk" in de zin van het auteursrecht van de Unie. Szpunar behandelde verschillende aspecten in zijn conclusie [IEF 22909]. Nu komt het Hof met haar arrest. 

IEF 23144

Early bird registration: Copyright and Free Expression in the Age of Algorithms (ALAI 2026)

About ALAI

The Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI) was founded in 1878 in Paris by Victor Hugo, who served as its honorary president. From the start, the Association set itself a clear mission: creating an international convention to protect the rights of writers and artists. That goal was achieved eight years later with the adoption of the Berne Convention. Since then, ALAI has continued to play a leading role in shaping international copyright law. 

About ALAI Congress 2026 The Hague

Hosted by the Vereniging voor Auteursrecht (VvA), the Netherlands national group of ALAI, the 2026 Congress brings the global copyright community to The Hague for three days of debate, research and exchange.

The theme of the 2026 edition is Copyright and Free Expression in the Age of Algorithms. Copyright has always supported cultural expression by protecting creators while also safeguarding freedom of speech. But today, algorithms, AI systems and digital platforms shape how creative works are produced, shared and discovered, and this puts the traditional balance under pressure.

At the centre of this year’s congress is the question how to preserve room for free expression while ensuring that the economic and moral rights of creators remain respected. The programme explores this balance from many angles.

Registration is now open!

IEF 23130

Toezicht en massaclaims op de agenda van het Nationaal Reclamerechtcongres 2025

Op donderdag 11 december 2025 vindt het Nationaal Reclamerechtcongres plaats in Hotel Jakarta, Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst worden de belangrijkste ontwikkelingen in het reclamerecht besproken.

Stijn de Jong en Wouter den Hollander gaan tijdens het middag deel in op handhaving en class actions. Ze bespreken onder andere:

  • De actieve rol van de ACM: ACM als actieve handhaver en internationale samenwerking tussen toezichthouders;
  • Massaclaims: de achtergrond van de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA) en de balans na vijf jaar van deze wet; 
  • De KLM-zaak: hoe effent WAMCA de weg voor collectieve acties bij misleidende reclame;
  • Synthese en blik in de toekomst.

Het programma van het Nationaal Reclamerechtcongres biedt een combinatie van actualiteiten, praktijkinzichten en ruimte voor discussie. Hét event voor juristen, advocaten, beleidsmakers en toezichthouders die zich bezighouden met reclame. U kunt zich deze week nog aanmelden. 

IEF 23140

Hof: de octrooien vertegenwoordigen geen waarde

Hof Den Haag 5 nov 2025, IEF 23140; ECLI:NL:GHDHA:2025:2412 ([de vrouw] tegen [de man]), https://ie-forum.nl/artikelen/hof-de-octrooien-vertegenwoordigen-geen-waarde

Hof Den Haag 5 november 2025, IEF 23140; ECLI:NL:GHDHA:2025:2412 ([de vrouw] tegen [de man]). Partijen zijn in 1998 getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. In 2023 is de echtscheiding tussen partijen uitgesproken. De rechtbank Rotterdam heeft zich al eerder uitgesproken over de verdeling van de gemeenschap. [de vrouw] is het daar op een aantal punten niet mee eens en gaat in hoger beroep. Zo voert zij aan dat de rechtbank de octrooien van [de man] ten onrechte op nihil heeft gewaardeerd. Volgens haar vertegenwoordigen de octrooien wel degelijk waarde. De man is jarenlang onbereikbaar geweest voor de vrouw en de kinderen omdat hij aan de octrooien ten grondslag liggen technische uitvinding werkte. De vrouw stelt dat de man dit nooit zou hebben gedaan als de octrooien, dan wel de uitvinding, geen waarde zouden vertegenwoordigen. [de man] betwist dat de technische uitvinding waarop de octrooien rusten voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, en de vrouw heeft niet aannemelijk gemaakt dat dat wel het geval is. 

IEF 23139

Merkdepot "OLIVIERPAAL" te kwader trouw

BenGH 26 nov 2025, IEF 23139; C-2024/4 (Verhoef tegen Olivier), https://ie-forum.nl/artikelen/merkdepot-olivierpaal-te-kwader-trouw

BenGH 26 november 2025, IEF 23139; IEFbe 4054; C-2024/4 (Verhoef tegen Olivier). Verhoef Funderingstechnieken is sinds 2012 houdster van het Benelux-woordmerk "OLIVIERPAAL". In 2022 heeft Olivier gevorderd dat dit merk wordt doorgehaald op grond van artikel 2.30bis lid 1 sub b BVIE, het depot zou te kwader trouw zijn verricht. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom heeft die vordering in 2023 toegewezen. Olivier stelde dat zij het teken "OLIVIER" al sinds 1987 gebruikt in de bouwsector, en dat dit teken bekendheid geniet. Verhoef had via een vennootschappelijke structuur een samenwerking met Olivier, onder meer via een licentieovereenkomst uit 2007, maar deponeerde later zelfstandig het merk "OLIVIERPAAL", zonder toestemming. Volgens Olivier gebeurde dit met het oogmerk om haar toegang tot de markt te bemoeilijken. 

IEF 23129

Een kijkje achter de schermen bij de Reclame Code Commissie tijdens het Nationaal Reclamerechtcongres 2025

Op donderdag 11 december 2025 vindt het Nationaal Reclamerechtcongres plaats in Hotel Jakarta, Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst worden de belangrijkste ontwikkelingen in het reclamerecht besproken.

Margreet Verhoef en Fiona Vening vertellen tijdens het congres wat er voor en achter de schermen gebeurt van de Stichting Reclame Code:

  • Welke reclamecodes liggen onder de loep en wie bepaalt wanneer er iets moet worden gewijzigd? Hoe ziet het proces eruit?
  • Welke actuele (nationale en Europese) ontwikkelingen zijn er op het gebied van influencer marketing, transparantie over GenAI en politieke reclame?
  • Welke weg legt een klacht af, wat gebeurt er als een klacht met spoed in behandeling wordt genomen, en komen alle klachten wel bij de Reclame Code Commissie?
  • Wat zijn de ervaringen met het nieuwe reglement, heeft dit geleid tot een efficiëntere afhandeling van klachten?

Het programma van het Nationaal Reclamerechtcongres biedt een combinatie van actualiteiten, praktijkinzichten en ruimte voor discussie. Hét event voor juristen, advocaten, beleidsmakers en toezichthouders die zich bezighouden met reclame. U kunt zich deze week nog aanmelden. 

IEF 23138

Geen modelbescherming voor inwendig gemonteerde toerenregelaar wegens onvoldoende zichtbare kenmerken

Gerecht EU (voorheen GvEA) 3 sep 2025, IEF 23138; ECLI:EU:T:2025:824 (Juan Costa Pujadas tegen EUIPO en Yasunimotor, SL), https://ie-forum.nl/artikelen/geen-modelbescherming-voor-inwendig-gemonteerde-toerenregelaar-wegens-onvoldoende-zichtbare-kenmerken

Gerecht EU 3 september 2025, IEF 23138; ECLI:EU:T:2025:824 (Juan Costa Pujadas tegen EUIPO en Yasunimotor, SL). Het arrest betreft een beroep van Juan Costa Pujadas, houder van een ingeschreven Uniemodel voor een toerenregelaar/speed variator die in motorfietsen wordt ingebouwd, tegen een beslissing van de Derde Kamer van Beroep van het EUIPO. Yasunimotor had in 2022 een nietigheidsvordering ingesteld tegen het model op grond van gebrek aan nieuwheid en eigen karakter (art. 25 lid 1, onder a en b, jo. art. 4 lid 2 en art. 8 lid 1 Verordening 6/2002). De nietigheidsafdeling had de vordering toegewezen en geoordeeld dat het onderdeel waarop het model betrekking heeft, eenmaal in de motorfiets geïntegreerd, bij normaal gebruik niet zichtbaar is, zodat het model geen bescherming kan genieten. De Kamer van Beroep bevestigde dit, met name omdat het relevante deel van de toerenregelaar in de normale, inwendige montagestand door andere onderdelen wordt afgedekt en daardoor bij normaal gebruik niet duidelijk zichtbaar is. Costa Pujadas vorderde daarop bij het Gerecht vernietiging van de beslissing en voerde onder meer aan dat de kamer van beroep een onjuiste uitleg had gegeven aan de begrippen „normaal gebruik” en „zichtbaarheid” en dat de bewijslast verkeerd was toegepast.

IEF 23136

Uitspraak ingezonden door Laura Coeckelberghs en Peter Marx, MVVP.

Serie “Knokke Off” / ”High Tides” vormt geen inbreuk op het boek “Verzwijg Mij Niet”

Belgische gerechten 13 nov 2025, IEF 23136; (Piet Baete tegen Dingie), https://ie-forum.nl/artikelen/serie-knokke-off-high-tides-vormt-geen-inbreuk-op-het-boek-verzwijg-mij-niet

Ond.Rb. Gent, afdeling Gent 13 november 2025, IEF 23136; IEFbe 4053; A/25/00860 (Piet Baete tegen Dingie). De ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Gent, oordeelt over een stakingsvordering van misdaadauteur Piet Baete tegen productiehuis DINGIE, producent van de televisiereeks “Knokke Off” / “High Tides” (VRT/Netflix). Baete is auteur van de misdaadroman “Verzwijg mij niet” (2011) en voert aan dat de reeks een niet-toegelaten adaptatie vormt van zijn boek. Na een ingebrekestelling in februari 2025 dagvaardt hij DINGIE en vordert onder meer vaststelling van auteursrechtinbreuk, een verbod op verdere exploitatie, afgifte van exploitatie-informatie en schadevergoeding. DINGIE betwist de inbreuk, stelt dat de reeks als een eigen en onafhankelijk werk is ontwikkeld en geschreven, dat eventuele gelijkenissen louter toevallig zijn of voortvloeien uit het gebruik van algemene, niet-beschermde motieven, en vordert op haar beurt schadevergoeding wegens tergend en roekeloos geding en publicatie van het vonnis.